Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen: de fabriek in Dresden gaat dicht

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-12-2015

In maart 2016 stopt Volkswagen met de productie van de Phaeton. Daarmee valt tegelijk het doek voor de fabriek in Dresden. Die hing namelijk af van de topklasseberline van VW, die nooit echt een publiek vond.

Volkswagen moet besparen, en de Phaeton is daarvan het slachtoffer. Deze topklasseberline, een fantasietje van de voormalige CEO Ferdinand Piech, heeft 1 miljard euro gekost voor de ontwikkeling, maar wist nooit door te breken. Meer nog, we mogen gerust van een flop spreken. De auto wordt gemaakt in de kleinste fabriek van de groep, in Dresden. Een bijzonder luxueuze plek, volledig van glas en hout en met parketvloer, die oorspronkelijk ook werd gebruikt door Bentley. Er werken 500 mensen, waarvan 300 volledig in het wit gekleed, gewoon om 8 (!) Phaetons per dag te assembleren.

En nu?

VW zegt af te zien van de ontwikkeling van een elektrische Phaeton. Sommige bronnen, waaronder het agentschap Reuters, hebben het nochtans nog altijd over een mogelijke reconversie voor de lijn van Dresden. Het zou maar jaar duren om de lijn om te vormen en dan zou ze klaar zijn voor productie in 2019. Op korte termijn zou het personeel van Dresden overgeplaatst kunnen worden naar de fabriek van Zwickau, 120 kilometer verderop. Temeer daar in die Saksische fabriek, waar de Golf en de Passat geassembleerd worden, in 2016 600 tijdelijke banen niet verlengd zullen worden.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten