Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen wil 10 miljard euro besparen

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-07-2023

Volgens de CFO van Volkswagen gaat het “niet goed” met de autotak en moet het merk de komende drie jaar 10 miljard euro besparen door onder andere de bedrijfskosten te herzien.

Volgens Volkswagen-CEO Thomas Schäfer is de financiële situatie van het Duitse merk kritiek. De Duitse baas gebruikte zelfs de woorden “het dak staat in brand” tijdens een interne vergadering met de leidinggevenden van de constructeur. Naast een dalende verkoop op de Chinese markt kampt Volkswagen met te hoge bedrijfskosten als gevolg van “te complexe, trage en inflexibele structuren en processen”.

Drie jaar besparen

Volgens het Britse Autocar legde Schäfer uit dat het merk de komende drie jaar 10 miljard euro moet besparen. Dit houdt zeker in dat het concurrentievermogen op de Chinese markt moet worden hersteld, waar Volkswagen te lijden heeft onder de prijzenoorlog – ingezet door Tesla – en de concurrentie van een steeds groter aantal krachtige Chinese merken. Maar er zullen ook manieren gevonden moeten worden om te besparen op de bedrijfskosten, aldus financieel directeur Patrick Andreas Mayer, die ook aangaf dat “de voertuiggerelateerde activiteiten het niet goed doen”.

Welke maatregelen?

Volkswagen mag dan nog steeds de grootste constructeur op de Europese markt zijn, het blijft een grote, oude instelling die een aantal structurele en operationele veranderingen zal moeten doorvoeren om als bedrijf weer concurrerend te worden, los van de intrinsieke kwaliteiten van de producten die het verkoopt. Volkswagen – zowel het merk als de gelijknamige groep – heeft wel goede hoop op inkomsten van software- en mobiliteitsdiensten en van betaalde OTA-updates, maar dat zal niet genoeg zijn.

Het is zeer waarschijnlijk dat de constructeur uit Wolfsburg zijn operationele structuur zal moeten herzien, maar dat bepaalde maatregelen ook betrekking zullen hebben op distributie- en verkoopprocedures, enz. Na Dieselgate, de vertragingen die zijn opgestapeld door zijn 'software'-afdeling en de negatieve feedback in verband met de mindere kwaliteit van zijn jongste kernproductende Volkswagen Golf VIII en de Volkswagen ID.3 op kop – moet het merk zichzelf in vraag stellen en wendbaarder en flexibeler worden op operationeel en administratief vlak, anders riskeert het ernstige financiële problemen en een verlies aan concurrentiekracht.

Bron: Autocar

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten