Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / NiSalen-batterij: de Russische revolutie?

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-04-2021

Onderzoekers van de universiteit van Sint-Petersburg hebben een NiSalen-polymeerbatterij ontwikkeld. Die moet 10 keer sneller opladen dan de huidige lithium-ionoplossingen. En hij zou minder duur zijn!

Of het nu gaat om huishoudtoestellen, smart devices of auto's: de zoektocht voor een stabiele batterij die ultrasnel kan opladen zonder te oververhitten, blijft wetenschappers (en hun sponsors) motiveren. Een team van Russische chemici (Elena Alekseeva, Tatyana Stelmashuk, Valentin Ershov en Oleg Levin) van de universiteit van Sint-Petersburg heeft een goedkope, stabiele en ultrasnel oplaadbare batterij ontwikkeld. Na verschillende experimenten met polymeren op basis van nitroxyl, kozen ze voor ketens van nikkel en salen (salicylaldehyde en ethyleendiamine).

Ook tijdens koude temperaturen

Door NiSalen en koolstofnanotubes te gebruiken voor de kathode, met een op acetonitril gebaseerde elektrolyt, kan het metallopolymeer de geleidbaarheid van elektronen stimuleren, net als moleculaire draden. De compositie zorgt voor een grote stabiliteit van de batterij, zelfs bij vriestemperaturen (80% van de initiële capaciteit bij -40°C).

Het mooiste is wel dat de batterij tot 10 keer sneller kan opladen dan een lithium-ionbatterij, zonder risico op oververhitting. Als bonus zijn de flexibele organische materialen die worden gebruikt minder duur dan die van lithium-ionaccu's, en hebben ze een lagere impact op het milieu. Er zit wel nikkel in de compositie, maar in veel lagere hoeveelheden dan in de huidige oplossingen.

Voor verbetering vatbaar

Deze technologie met het polymeer Ni(CH3Salen) heeft echter nog een beperking: zijn capaciteit. Voorlopig is die 30 tot 40% lager dan bij een gewone batterij. Het team geeft echter niet op om dit punt te verbeteren, zonder daarbij aan de laad- of ontlaadsnelheid te komen.

Een betere capaciteit is nodig om deze nieuwe batterij te gebruiken in elektrische wagens, aangezien het formaat van de batterij en zijn gewicht essentieel zijn in auto's. Naast deze ontwikkeling van Sint-Petersburg worden er nog andere wegen verkend om een batterij te verkrijgen met een grote capaciteit en een korte oplaadtijd. En zo gaat de wetenschap steeds verder...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten