1. Meer dan een concept, een demonstratie
Bij AMG is een “concept” niet zomaar een stijloefening. De GT XX mag je zien als een intentieverklaring: aantonen dat elektrische prestaties geen belofte meer zijn, maar een nabije realiteit. Veel meer dan een technologische etalage, bevat hij innovaties die je vanaf 2026 op de toekomstige AMG-modellen op het nieuwe AMG.EA-platform zal terugvinden.

Dan hebben we het onder meer over axiale fluxmotoren, een direct gekoelde batterij, elektronica met siliciumcarbide, en een 800 V-architectuur. Mercedes-AMG verzekert dat al deze door de XX geïntroduceerde vooruitgangen terug te vinden zullen zijn op het productiemodel van 2026.
2. Wereldwijde knowhow
Achter de GT XX schuilt een echt internationaal netwerk: Affalterbach ontwerpt, Sindelfingen plant, Untertürkheim kalibreert, terwijl in Engeland YASA (dochteronderneming van Mercedes) zijn unieke expertise in axiale motoren aanbrengt.

Daar komt de F1-afdeling in Brixworth – Mercedes-AMG High Performance Powertrains – nog bij, die oplossingen voor koeling en energiemanagement met hoge dichtheid overdraagt. Resultaat: een zeldzame samenhang, bedacht “van transistor tot software”, tot in het MB.OS-systeem.
3. Drie axiale motoren
Het mechanische hart van het project: drie axiale fluxmotoren, ontwikkeld door YASA en geassembleerd in Berlijn. Achterin zitten er twee, elk met een eigen planeetwielstelsel om een vectoriële koppelverdeling te verzekeren, geïntegreerd in een HP.EDU-unit die bestand is tegen extreme belastingen. Vooraan bevindt zich een “booster”-motor die bij constante snelheid kan ontkoppelen om verliezen te beperken en zich onmiddellijk weer kan inschakelen indien nodig.

Naast het piekvermogen (1.000 kW / 1.360 pk) is vooral de capaciteit om langdurig een zeer hoog vermogen te leveren indrukwekkend – waar de meeste elektrische sportwagens verzwakken. Bij recuperatie kunnen deze motoren tot 650 kW terugwinnen, zodat na de records de carbon-keramische remmen nog als nieuw waren.
4. Een batterij geïnspireerd door de F1
De high-performance batterij (HP.EB), rechtstreeks afgeleid van de Formule 1 en de AMG ONE, werd volledig door Mercedes ontwikkeld. De cilindrische NCMA-cellen (Nikkel-Kobalt-Mangaan-Aluminium), met een siliciumverrijkte anode, zijn geïntegreerd in een gelaserd aluminium omhulsel. Het geheim? Directe koeling: meer dan 3.000 cellen ondergedompeld in een diëlektrisch fluïdum en individueel aangestuurd.

Resultaat: stabiele prestaties zonder oververhitting, waar een klassieke elektrische wagen zou opgeven na enkele acceleraties. Mercedes communiceert niet over de exacte capaciteit, maar alles wijst op een waarde tussen 100 en 110 kWh. De Duitsers vermelden wel een energiedichtheid van 300 Wh/kg, maar zwijgen over het gewicht van de batterij.
5. Supersonisch laden
Met een gemiddelde laadcapaciteit van meer dan 850 kW en pieken tot 1000 A via een standaard CCS-kabel, verlegt de GT XX de grenzen. Zo kan ongeveer 400 km WLTP in vijf minuten worden herwonnen. De huidige infrastructuur gaat weliswaar niet verder dan 350 kW, maar AMG anticipeert met ultra-high-power laadpunten, ontwikkeld met Alpitronic. Een koffiepauze volstaat dus om weer te vertrekken, wat de visie op reizen met een EV volledig verandert.

6. De vuurproef in Nardò
Om zijn prototype te valideren, onderwierp AMG hem aan de ultieme test: 40.075 km – een wereldreis – in 7 dagen, 13 uur, 24 minuten en 7 seconden. Resultaat: 25 wereldrecords, waaronder 5.479 km in 24 uur, overeenkomend met Brussel–Athene en terug, aan een gemiddelde van 228 km/u.

Een overtuigend bewijs van zijn betrouwbaarheid bij hoge snelheid en intensief laden. In totaal: 23 bandwissels, 300 ruitenwasbeurten, 17 coureurs (waaronder George Russell), 6.000 koffies… maar het exacte aantal laadbeurten blijft geheim.
7. Een revolutionaire aerodynamica
Bij 300 km/u wordt 83% van de energie opgeslokt door luchtweerstand. AMG heeft de aerodynamica dan ook als wapen geslepen: fastback-profiel, Venturi-bodem, carbon-diffuser. Met een Cx van 0,198 en een geoptimaliseerd frontaal oppervlak (SCx: 0,443) imponeert de GT XX.

De grootste innovatie is echter de “Plasma Actuator”: een elektrische stroom ioniseert de lucht om de stroming rond de aerodynamische elementen te controleren, waardoor neerwaartse druk wordt gecreëerd zonder spoiler. De luchtweerstand blijft behouden. Een echte “game changer”.
8. Wereldproductie in Berlijn
De axiale motoren zullen in serie geproduceerd worden in de historische fabriek van Berlijn-Marienfelde. Honderd productiestappen, waarvan 65 nieuw, met lasertechnologie van de nieuwste generatie, AI-controle en revolutionaire assemblages.

Deze motoren bieden een vermogensdichtheid drie keer hoger en een koppeldichtheid dubbel zo groot als radiale motoren, met een 67% kleinere inbouwruimte. Ooit als fragiel beschouwd, hebben ze hun robuustheid bewezen in Nardò. Zijn ze duur? Ja, voorlopig wel.
9. Futuristisch design en interieur
Aan de buitenkant behoudt de GT XX de AMG-codes — grote luchtinlaten, gespierde wielkasten — maar voegt spectaculaire innovaties toe: elektroluminescente lak, “sprekende” koplampen dankzij geïntegreerde luidsprekers, een 3D-LED-achterpaneel met 700 pixels voor animaties en boodschappen.

Het interieur volgt een technologisch minimalisme: carbonstoelen met 3D-geprinte kussens op maat van de vooraf gescande lichaamsvorm van de bestuurder, en nieuwe materialen zoals LABFIBER, afkomstig van gerecycleerde banden en gepresenteerd als alternatief voor leder. Eén gerecycleerde GT3-band zou 4 m² materiaal opleveren.
10. Herhaalbare prestaties als DNA
Met de GT XX herdefinieert AMG de elektrische sportwagen. Niet alleen door acceleratie of topsnelheid (360 km/u Vmax), maar vooral door de mogelijkheid deze prestaties eindeloos te herhalen: ronden aan 300 km/u, ultrasnelle laadsessies, steeds beschikbare kracht. Uithouding toegepast op elektrisch rijden, voor reproduceerbare prestaties zonder degradatie.

Na de AMG ONE en zijn record op de Nordschleife opent de GT XX de weg naar een nieuwe generatie elektrische GT’s die in staat zijn het universum van zeer hoge prestaties efficiënt en duurzaam te temmen. Deze demonstratie van Mercedes-AMG toont in ieder geval aan dat de Chinese dominantie in de EV-sector geen noodlot hoeft te zijn: Europa beschikt over de middelen en expertise om te reageren.