Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Vanop de passagiersstoel: zo zot is de Mercedes-AMG GT XX

Geschreven door Xavier Daffe op 28-08-2025

De Mercedes-AMG GT XX heeft zojuist 25 wereldrecords gebroken op het snelheidsovaal van Nardò. AutoGids kreeg de gelegenheid om enkele rondes mee te rijden als passagier. Maar wat maakt dit prototype zo fascinerend?

1. Meer dan een concept, een demonstratie

Bij AMG is een “concept” niet zomaar een stijloefening. De GT XX mag je zien als een intentieverklaring: aantonen dat elektrische prestaties geen belofte meer zijn, maar een nabije realiteit. Veel meer dan een technologische etalage, bevat hij innovaties die je vanaf 2026 op de toekomstige AMG-modellen op het nieuwe AMG.EA-platform zal terugvinden.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Dan hebben we het onder meer over axiale fluxmotoren, een direct gekoelde batterij, elektronica met siliciumcarbide, en een 800 V-architectuur. Mercedes-AMG verzekert dat al deze door de XX geïntroduceerde vooruitgangen terug te vinden zullen zijn op het productiemodel van 2026.

2. Wereldwijde knowhow

Achter de GT XX schuilt een echt internationaal netwerk: Affalterbach ontwerpt, Sindelfingen plant, Untertürkheim kalibreert, terwijl in Engeland YASA (dochteronderneming van Mercedes) zijn unieke expertise in axiale motoren aanbrengt.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Daar komt de F1-afdeling in Brixworth – Mercedes-AMG High Performance Powertrains – nog bij, die oplossingen voor koeling en energiemanagement met hoge dichtheid overdraagt. Resultaat: een zeldzame samenhang, bedacht “van transistor tot software”, tot in het MB.OS-systeem.

3. Drie axiale motoren

Het mechanische hart van het project: drie axiale fluxmotoren, ontwikkeld door YASA en geassembleerd in Berlijn. Achterin zitten er twee, elk met een eigen planeetwielstelsel om een vectoriële koppelverdeling te verzekeren, geïntegreerd in een HP.EDU-unit die bestand is tegen extreme belastingen. Vooraan bevindt zich een “booster”-motor die bij constante snelheid kan ontkoppelen om verliezen te beperken en zich onmiddellijk weer kan inschakelen indien nodig.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Naast het piekvermogen (1.000 kW / 1.360 pk) is vooral de capaciteit om langdurig een zeer hoog vermogen te leveren indrukwekkend – waar de meeste elektrische sportwagens verzwakken. Bij recuperatie kunnen deze motoren tot 650 kW terugwinnen, zodat na de records de carbon-keramische remmen nog als nieuw waren.

4. Een batterij geïnspireerd door de F1

De high-performance batterij (HP.EB), rechtstreeks afgeleid van de Formule 1 en de AMG ONE, werd volledig door Mercedes ontwikkeld. De cilindrische NCMA-cellen (Nikkel-Kobalt-Mangaan-Aluminium), met een siliciumverrijkte anode, zijn geïntegreerd in een gelaserd aluminium omhulsel. Het geheim? Directe koeling: meer dan 3.000 cellen ondergedompeld in een diëlektrisch fluïdum en individueel aangestuurd.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Resultaat: stabiele prestaties zonder oververhitting, waar een klassieke elektrische wagen zou opgeven na enkele acceleraties. Mercedes communiceert niet over de exacte capaciteit, maar alles wijst op een waarde tussen 100 en 110 kWh. De Duitsers vermelden wel een energiedichtheid van 300 Wh/kg, maar zwijgen over het gewicht van de batterij.

5. Supersonisch laden

Met een gemiddelde laadcapaciteit van meer dan 850 kW en pieken tot 1000 A via een standaard CCS-kabel, verlegt de GT XX de grenzen. Zo kan ongeveer 400 km WLTP in vijf minuten worden herwonnen. De huidige infrastructuur gaat weliswaar niet verder dan 350 kW, maar AMG anticipeert met ultra-high-power laadpunten, ontwikkeld met Alpitronic. Een koffiepauze volstaat dus om weer te vertrekken, wat de visie op reizen met een EV volledig verandert.

2025 Mercedes-AMG GT XX

6. De vuurproef in Nardò

Om zijn prototype te valideren, onderwierp AMG hem aan de ultieme test: 40.075 km – een wereldreis – in 7 dagen, 13 uur, 24 minuten en 7 seconden. Resultaat: 25 wereldrecords, waaronder 5.479 km in 24 uur, overeenkomend met Brussel–Athene en terug, aan een gemiddelde van 228 km/u.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Een overtuigend bewijs van zijn betrouwbaarheid bij hoge snelheid en intensief laden. In totaal: 23 bandwissels, 300 ruitenwasbeurten, 17 coureurs (waaronder George Russell), 6.000 koffies… maar het exacte aantal laadbeurten blijft geheim.

7. Een revolutionaire aerodynamica

Bij 300 km/u wordt 83% van de energie opgeslokt door luchtweerstand. AMG heeft de aerodynamica dan ook als wapen geslepen: fastback-profiel, Venturi-bodem, carbon-diffuser. Met een Cx van 0,198 en een geoptimaliseerd frontaal oppervlak (SCx: 0,443) imponeert de GT XX.

2025 Mercedes-AMG GT XX

De grootste innovatie is echter de “Plasma Actuator”: een elektrische stroom ioniseert de lucht om de stroming rond de aerodynamische elementen te controleren, waardoor neerwaartse druk wordt gecreëerd zonder spoiler. De luchtweerstand blijft behouden. Een echte “game changer”.

8. Wereldproductie in Berlijn

De axiale motoren zullen in serie geproduceerd worden in de historische fabriek van Berlijn-Marienfelde. Honderd productiestappen, waarvan 65 nieuw, met lasertechnologie van de nieuwste generatie, AI-controle en revolutionaire assemblages.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Deze motoren bieden een vermogensdichtheid drie keer hoger en een koppel­dichtheid dubbel zo groot als radiale motoren, met een 67% kleinere inbouwruimte. Ooit als fragiel beschouwd, hebben ze hun robuustheid bewezen in Nardò. Zijn ze duur? Ja, voorlopig wel.

9. Futuristisch design en interieur

Aan de buitenkant behoudt de GT XX de AMG-codes — grote luchtinlaten, gespierde wielkasten — maar voegt spectaculaire innovaties toe: elektroluminescente lak, “sprekende” koplampen dankzij geïntegreerde luidsprekers, een 3D-LED-achterpaneel met 700 pixels voor animaties en boodschappen.

2025 Mercedes-AMG GT XX

Het interieur volgt een technologisch minimalisme: carbonstoelen met 3D-geprinte kussens op maat van de vooraf gescande lichaamsvorm van de bestuurder, en nieuwe materialen zoals LABFIBER, afkomstig van gerecycleerde banden en gepresenteerd als alternatief voor leder. Eén gerecycleerde GT3-band zou 4 m² materiaal opleveren.

10. Herhaalbare prestaties als DNA

Met de GT XX herdefinieert AMG de elektrische sportwagen. Niet alleen door acceleratie of topsnelheid (360 km/u Vmax), maar vooral door de mogelijkheid deze prestaties eindeloos te herhalen: ronden aan 300 km/u, ultrasnelle laadsessies, steeds beschikbare kracht. Uithouding toegepast op elektrisch rijden, voor reproduceerbare prestaties zonder degradatie.

Mercedes-AMG GT XX Concept

Na de AMG ONE en zijn record op de Nordschleife opent de GT XX de weg naar een nieuwe generatie elektrische GT’s die in staat zijn het universum van zeer hoge prestaties efficiënt en duurzaam te temmen. Deze demonstratie van Mercedes-AMG toont in ieder geval aan dat de Chinese dominantie in de EV-sector geen noodlot hoeft te zijn: Europa beschikt over de middelen en expertise om te reageren.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten