Het is een gekend probleem dat regelmatig bevestigd wordt door nieuw onderzoek: in de praktijk storen plug-inhybride voertuigen veel meer CO2-uit dan dat de officiële WLTP-cijfers beloven. En daar is een heel eenvoudige reden voor: de meeste PHEV-rijders verzaken aan het opladen van het stekkerhybride, waardoor het brandstofverbruik een stuk hoger komt te liggen. Want je moet die lege batterijen wel meesleuren, natuurlijk.

Bij Toyota (via het TRI, het Toyota Research Institute) hebben ze daar een heel eenvoudige oplossing voor gevonden. Via een smartphoneapplicatie worden PHEV-bestuurders aangemaand om hun plug-inhybride auto's op te laden. Niet via een vermanend vingertje, maar door je positief te stimuleren. En daarvoor bedient de zogeheten Chargeminder-app zich van instrumenten die je kent van bijvoorbeeld Duolingo - met streaks, pushmeldingen en uitdagingen.
En het werkt!
Chargeminder houdt niet alleen bij hoe lang je al elektrisch rijdt en hoe vaak je aan de laadpaal hangt (een dagreeks), maar gaat je ook bepaalde doelen voorstellen (zoals bij Strava). Bovendien geeft de Toyota-app ook aan wanneer het interessant is om te gaan laden, bijvoorbeeld omdat de prijzen om dat moment het laagst zijn. Verder zijn er quizjes om je uit te dagen en pushmeldingen om je tot actie aan te zetten, zodat je PHEV top-of-mind blijft.

Het klinkt onnozel, maar het werkt wel. Bij onderzoek in Japan en de Verenigde Staten bleek dat de laadroutine met meer dan 10% verbeterde. Toyota heeft dan ook besloten het onderzoek verder te zetten, zodat die vooralsnog experimentele Chargeminder-applicatie binnenkort in de app store van Android en Apple terecht zou kunnen komen; Of met een directe integratie in het infotainmentsysteem, een beetje zoals de Eco-score die pakweg Renault nu reeds hanteert.