Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Drie vragen aan Mate Rimac, de man achter de flitsende Nevera en nieuwbakken Bugatti-baas

Geschreven door Xavier Daffe op 22-09-2022

Op amper 34-jarige leeftijd heeft Mate Rimac een heus auto-imperium opgebouwd, dat intussen al werk biedt aan meer dan 1.500 mensen en werkt voor verschillende wereldwijde groepen die resoluut de overstap willen maken naar elektrische aandrijving.

Al in 2011 lanceerde Mate Rimac, op het salon van Frankfurt, zijn eerste eigen elektrische supercar – Concept One geheten. Om maar te zeggen dat hij altijd heeft geloofd in elektrische aandrijving. Sindsdien is er veel water naar de Adriatische Zee gevloeid. Drie vragen aan Mate Rimac, de man achter de Nevera en nieuwe baas van Bugatti.

In een decennium tijd bent u een leidende figuur geworden in de elektrotechnologie. Wie bent u eigenlijk?

“Oh, gewoon een jonge kerel die er altijd al van droomde om auto's te bouwen. Ook al had ik er in mijn jeugdjaren totaal geen idee van wat er allemaal bij komt kijken om een bedrijf te runnen. Financiën, personeelszaken, kwaliteitscontrole: allemaal saaie en vervelende dingen, maar ze moeten nu eenmaal gebeuren. En misschien maar goed dat ik het niet wist, want anders was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Eigenlijk ben ik gewoon een rasechte autoliefhebber die er sinds zijn prille jeugd van droomde om in deze sector te werken. Ik zag mezelf bijvoorbeeld als een F1-coureur of een ingenieur. Mijn grootste droom was om ingenieur te worden bij BMW, een merk waar ik altijd een grote fan van ben geweest.”

 Mate Rimac - Moniteur Automobile

Dus voor u is de toekomst duidelijk elektrisch?

“De toekomst is elektrisch, daarover bestaat geen twijfel meer. Er is nog een enorme progressiemarge voor deze technologie. De kostprijs van batterijen per kWh is in tien jaar met 90 procent gedaald. Hallucinant! En dat is maar één voorbeeld. Vastestofbatterijen boeken grote vooruitgang op het vlak van gewicht en oplaadtijd. Binnenkort is het rijbereik geen probleem meer. 600 kilometer is voldoende voor 90 procent van je jaarlijkse behoeften. Waarom zou je dan nog een grote, zware batterij meeslepen voor die resterende 10 procent? De sleutel tot alles zal evenwel de energie-efficiëntie zijn. Tegenwoordig willen mensen SUV’s terwijl ze nooit een wiel op onverhard terrein zetten. Dat is dwaas en contraproductief. In een EV moet alles, maar dan ook écht alles, worden bekeken vanuit het oogpunt van de best mogelijke efficiëntie. Of het nu gaat om gewicht, aerodynamica of wat dan ook: alles! Het moet een obsessie zijn.”

 Mate Rimac - Moniteur Automobile

Is er in die context nog plaats voor sportauto's en hypercars zoals u die bij Rimac ontwerpt?

“Dit zal misschien vreemd klinken, maar ik denk dat er toch nog een klein beetje ruimte zal blijven voor hypercars met een verbrandingsmotor. Laat me een analogie maken met de horlogesector. Iedereen weet dat een digitaal horloge veel beter werkt dan een mechanisch exemplaar. Het is preciezer, betrouwbaarder, en ga zo maar door. Maar toch zijn er nog steeds mensen die de voorkeur geven aan mechanische horloges, louter voor hun schoonheid en exclusiviteit. Ik denk dat zich in de autosector een gelijkaardig scenario zal voltrekken. Thermische en elektrische hypercars zullen perfect naast elkaar kunnen blijven bestaan.”

Mate Rimac - Moniteur Automobile

Lees het volledige interview met Mate Rimac in AutoGids #1107 en ontdek hoe hij van een kleine speler evolueerde tot een grootheid in de automobielwereld.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten