Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Sigrid de Vries, directeur-generaal ACEA : “Te strikt en eenzijdig”

Het is nog maar de vraag of de elektrische auto alleen afdoende zal zijn om de CO2-doelen van 2035 te bereiken. Helaas laat de EU nauwelijks ruimte voor alternatieve oplossingen, zegt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA.

Sinds september vorig jaar staat Sigrid de Vries in Brussel op de bres als algemeen directeur van de ACEA, de lobbyclub van veertien toonaangevende Europese autofabrikanten. Haar taak? De belangen van de autofabrikanten behartigen bij de Europese Commissie en de lidstaten in een tijd waarin de hele sector een gedwongen elektrische transformatie ondergaat. Wij spraken haar in het Brusselse Autoworld-museum.

“Het is de hoogste tijd dat we onszelf afvragen of we in Europa auto’s willen blijven produceren.”

Mevrouw de Vries, om maar meteen ter zake te komen: verdient de elektrische auto het voetstuk waarop de Europese Commissie hem heeft gezet?

“De fabrikanten ontwikkelen en produceren in een hoog tempo elektrische auto’s, er is een volledige commitment. De wetgeving die nieuwe auto’s met uitlaatgassen verbiedt, wordt in 2035 effectief, maar staat onder druk. Er is wrijving ontstaan over zaken waar wat al te gemakkelijk overheen is gestapt: is een elektrische auto wel betaalbaar voor grote groepen, kan ik mijn accu wel laden, zowel thuis als op vakantie? Waar halen we de grondstoffen vandaan? Hoe concurreren we straks nog met China? Hoeveel mensen werken er straks nog in deze industrie? Nu wordt zichtbaar dat er voor deze wetgeving onvoldoende samenwerking met alle betrokken partijen geweest.”

Wat schort er aan het verbod op verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren dat in 2035 ingaat?

“De Commissie had het zoeken van oplossingen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot bij de industrie moeten leggen in plaats van zelf een remedie te kiezen. Het is altijd gebruikelijk geweest dat de EU de doelstellingen bepaalde zonder voor te schrijven met welke techniek die gerealiseerd moesten worden; dat liet ze aan de betrokken industrieën over. Op zich een heel goed proces, want het is een enorme stimulans voor innovatie. Helaas is daarmee in dit geval gebroken.”

De auto-industrie is niet onverdeeld blij met het beleid van de Commissie…

“Het debat over de toekomstige mobiliteit had op een veel genuanceerdere manier gevoerd moeten worden. Ik ben ervan overtuigd dat we een heel andere discussie hadden gehad als we met een blanco vel papier waren begonnen. We zijn nu in een situatie beland waarin nauwelijks openingen bestaan voor alternatieve oplossingen, terwijl het nog maar de vraag is of ‘elektrisch’ alleen een afdoende antwoord kan zijn. Om een goede actieradius te bieden zien we elektrische auto’s vooralsnog alleen maar groter, zwaarder en duurder worden – ik heb er grote moeite mee om dat duurzaam te noemen. De vooruitzichten voor de grondstoffen zijn dat hun kosten omhooggaan en hun verkrijgbaarheid onder druk komt. De betaalbaarheid van elektrische auto’s zie ik eerder achteruitgaan dan vooruit.”

Tekst: Ton Roks | Foto: Luuk Van Kaathoven

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten