Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Jeep ziet vooral voordelen in de omschakeling naar elektrische auto's

Geschreven door Xavier Daffe op 24-05-2023

Ter gelegenheid van de voorstelling van de nieuwe Jeep Avenger en Grand Cherokee 4xe namen we de tijd om een espresso te drinken met de Fransman Eric Laforge, de grote baas van Jeep Europe. En die heeft alle vertrouwen in de elektrische omslag.

Eric Laforge is een oude rot bij Stellantis, waar hij sinds 1990 verschillende functies heeft bekleed. Zo was hij CEO van FCA in Zwitserland en vervolgens in Duitsland, leidde hij verschillende markten voor Mopar Parts & Services en had hij de Fiat Professional-afdeling onder zijn vleugels.

Nu Jeep heeft aangekondigd dat het vanaf 2030 bij ons uitsluitend nog elektrische wagens zal verkopen, is Laforge verantwoordelijk voor die radicale ommezwaai. Een cruciaal moment, zeker voor een merk dat zijn imago opbouwde met grote terreinwagens en overmaatse pick-ups.

Meneer Laforge, zou u zich vandaag een tevreden baas noemen?

“Ja, absoluut, en wel om twee belangrijke redenen. Jeep is een merk met waarden die me aanspreken: fun, passie, authenticiteit, enzovoort. Ik ben van nature enthousiast en het merk heeft me altijd al aangetrokken, ook voordat ik er werkte. Ik heb ook het geluk te arriveren op een moment dat het merk een belangrijke productontwikkeling doormaakt, in het bijzonder met de Jeep Avenger. Ik ben dus op het juiste moment bij dit fantastische merk gekomen.”

LEES OOK De nieuwe Jeep Avenger reeds getest (2023)

Jeep Avenger (2023)

Vanuit strategisch oogpunt lijkt het ons anders een hele krachttoer om de perceptie van het merkimago te veranderen. Jeep wordt toch eerder geassocieerd met grote, typisch Amerikaanse ‘vervuilende’ terreinwagens, V8-motoren, enzovoort dan met compacte elektrische auto’s?

“We moeten die perceptie inderdaad veranderen, en het is het ideale moment om dat te doen. Anders zal het merk nooit grote volumes kunnen halen in Europa. Als we de Avenger vandaag met een verbrandingsmotor hadden gelanceerd, hadden we die perceptie niet kunnen veranderen. En dan zou de Avenger nooit de volumegroei kunnen bieden die we van hem verwachten. De timing is perfect.”

LEES OOK De nieuwe Jeep Grand Cherokee PHEV getest (2023)

Jeep Grand Cherokee (2022)

Waarom zou een klant de Avenger verkiezen boven zijn technisch verwante concurrenten uit de groep, de Opel Mokka Electric en de DS 3 e-Tense?

“In de eerste plaats natuurlijk voor zijn capaciteiten om elk terrein te overwinnen, dankzij de specificaties die we de Avenger hebben meegegeven. Voor een merk als Jeep is dat cruciaal. Iemand die zijn auto op het terrein wil gebruiken, zal voor de Avenger gaan, ook al is de Avenger geen puur terreinbeest zoals de Wrangler."

"Toegegeven, de Avenger blijft een voorwieltrekker, maar hij is al tot ongelooflijke dingen in staat. In dit segment is dit de auto die het verst in die richting gaat. En dan zijn er nog zijn compacte afmetingen, waardoor hij een van de kleinste auto’s in het B-segment is, terwijl zijn neven in de groep zich qua afmetingen eerder boven aan het segment positioneren. Tot slot heb je altijd klanten die zich willen onderscheiden door voor een iets ‘exotischer’ merk te kiezen.”

 

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten