Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Binnenkort nemen we afscheid van de VW Touareg en dat is jammer

Geschreven door Klaas Janssens op 08-08-2025

ANa meer dan twintig jaar productie zwaait Volkswagen de Touareg stilaan uit. Wat begon als een ambitieus SUV-project met luxueuze aspiraties, groeide uit tot een van de meest veelzijdige modellen van het merk. Al was de geest intussen al wel even uit de fles.

Na drie generaties en meer dan twintig jaar dienst kijkt de Volkswagen Touareg tegen zijn pensioen aan, volgend jaar zou de productie definitief gestaakt worden. Wat begon als een gewaagde poging van het merk om zich een plaats te veroveren in het premium SUV-segment, groeide uit tot een technologische vaandeldrager met een opvallend veelzijdig palmares.

Volkswagen neemt afscheid van de Touareg

De VW Touareg was niet zomaar een SUV – hij belichaamde een periode waarin Volkswagen nadrukkelijk hoger mikte, zowel qua positionering als que prestaties, luxe en technologie. De eerste generatie verscheen in 2002, ontwikkeld op een gedeeld platform met de Porsche Cayenne en Audi Q7. Die technische samenwerking resulteerde in een SUV met een dubbele identiteit: luxueus op asfalt, maar onverzettelijk naast de weg.

Winnen op zondag

Dat laatste werd vooral duidelijk in zijn meest radicale gedaante: de Race Touareg. Deze rallyversie schreef motorsportgeschiedenis door in 2009 als eerste dieselvoertuig ooit de Dakar-woestijnrally te winnen, met Giniel de Villiers aan het stuur.

Volkswagen neemt afscheid van de Touareg

Die prestatie werd niet enkel herhaald, maar overtroffen: in 2010 domineerde het merk het volledige podium met drie Race Touaregs (waarbij Carlos Sainz Sr. aan het langste eind trok), en in 2011 volgde nog een derde opeenvolgende zege (met Nasser Al-Attiyah). Van die Race Touareg werd zelfs een min of meer straatlegale variant afgeleid, al zou die nooit het productiestadium halen.

Samen met de Phaeton

Tegelijkertijd speelde de civiele Touareg een sleutelrol in Volkswagens ambitieuze strategie onder leiding van Ferdinand Piëch. Binnen die visie moest Volkswagen zich kunnen meten met de gevestigde luxemerken. Samen met de hyperambitieuze Phaeton, met zijn stille W12 en ingetogen grandeur, vormde de Touareg het technologische uithangbord van die drang naar sociale promotie.

Volkswagen neemt afscheid van de Touareg

De Volkswagen Touareg was dan ook beschikbaar met een ongewoon breed motoraanbod, met naast L5- en V6-motoren ook een V8, een V10 TDI én een W12. Gedurende drie generaties groeide de Touareg uit tot een vaste waarde in het hogere SUV-segment, al bleef de Volkswagen een beetje een vreemde eend in de bijt. Wedijveren met concerngenoot Audi was moeilijk, waardoor de stap naar BMW en Mercedes te groot bleek.

Eigen koers

De tweede generatie (vanaf 2010) bracht meer verfijning, connectiviteit en comfort, en verkocht wereldwijd bijna een half miljoen stuks. De derde generatie, geïntroduceerd in 2018, verruilde ruige details voor gestroomlijnde elegantie. Hij werd gebouwd op het MLB Evo-platform van de Volkswagen Groep, waarop ook luxemodellen als de Audi Q8 en Bentley Bentayga rustten.

Volkswagen neemt afscheid van de Touareg

Hoewel hij geen directe opvolger had in de VS – waar de grotere, meer familiale Atlas het stokje overnam – bleef de Touareg elders symbool staan voor discreet prestige. Toch was het afscheid onvermijdelijk. Strengere CO₂-emissienormen, een verschuiving in de markt naar elektrische voertuigen en de opkomst van kleinere crossovers deden het bestaansrecht van de Touareg geleidelijk verdampen.

Het stopzetten van de productie markeert dan ook meer dan het einde van één model. Het sluit een tijdperk af waarin Volkswagen expliciet streefde naar technologische superioriteit en marktstatus in het hogere segment. We gaan hem missen. Zijn rol wordt, weliswaar gedeeltelijk, overgenomen door de nieuwe VW Tayron.

Bekijk ook onze video over de VW Tayron

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten