Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Analyse van de Belgische verkoopcijfers voor 2022

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-01-2023

Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s is het voorbije jaar opnieuw lichtjes gedaald. Maar dankzij één segment kon de schade beperkt blijven…

De automarkt herstelde zich een beetje aan het eind van het afgelopen jaar. Maar met 366.303 ingeschreven nieuwe auto's in België in 2022 kunnen we spreken van een gespannen situatie, met een daling van -4,4% ten opzichte van 2021 – het jaargemiddelde sinds 2000 bedraagt 495.702 inschrijvingen.

Het had echter erger kunnen zijn als de bedrijven hun wagenpark niet hadden vernieuwd (anticiperend op de nieuwe fiscaliteit). Met een aandeel van 61,9% van de inschrijvingen (tegenover 57,7% in 2021) groeit dat segment zelfs met 2,5%. Dat betekent dus dat particulieren geen nieuwe auto meer willen of kunnen kopen.

En ze haasten zich ook niet om tweedehandsauto's te kopen, want die vertonen een daling van 10%. Een en ander valt niet uitsluitend te verklaren door bevoorradings- en leveringsproblemen. Er heerst dus een reële onzekerheid en bezorgdheid bij de particuliere kopers.

Segmentering

De cijfers van Febiac en de FOD Transport en Mobiliteit wijzen op een duidelijke segmentering van de Belgische automarkt. Bedrijven kiezen steeds meer voor EV’s, terwijl de gemiddelde Belg trouw blijft aan… benzines.

87,1% van de inschrijvingen van volledig elektrische nieuwe auto’s gebeurden door bedrijven of zelfstandigen. Dat is nog duidelijker bij plug-inhybrides, waarvan 91,4% werd ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen die een gunstige aftrek genieten.

Daarentegen koos 79,4% van de particuliere kopers voor een auto met een benzine- of dieselmotor. Merk trouwens dat opzelfopladende hybride populairder zijn bij particuliere kopers (54,6%). En dat is te zien aan de gemiddelde WLTP-uitstoot van nieuwe auto's: die bedraagt 92 g CO2/km bij bedrijven en 126 g/km bij particulieren, voor een totaal gemiddelde van 105 g/km.

Elektrificatie

Onder de motorkap domineert benzine de markt voor nieuwe auto's, met een marktaandeel van 48,9%, wat een daling met 3,1% is. Diesel volgt ver daarachter met een marktaandeel van 16,7%, een daling met 7,3%. 16,2% van de inschrijvingen betrof PHEV’s (bijna uitsluitend met benzinemotor), een stijging met 3,7%. BEV's overschreden de drempel van tien procent met een totaal van 10,3% (+4,4%).

Zelfopladende hybrides (HEV’s), waarvan er minder modellen zijn, haalden een marktaandeel van 7,5% (+1,8%). 10,5% van de nieuwe auto’s is geëlektrificeerd. Dat aandeel bedraagt 8,5% voor de oplaadbare exemplaren. CNG is logischerwijs nog verder gedaald (-0,2%) als gevolg van de aardgasprijzen, terwijl het aandeel lpg-auto’s dankzij enkele modellen met +0,2% is gegroeid.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten