Samenvatting Lynk & Co
- Leasen via maandabonnement
- Kopen en vervolgens autodelen
Toen Lynk & Co enkele jaren geleden voet aan wal zette in Europa, trok het merk meteen de aandacht met een ongebruikelijke commerciële strategie: geen klassieke aankoop of leasing, maar een maandabonnement zonder langdurige verplichtingen.
Voor een vast bedrag van 699 euro per maand kreeg je een plug-in hybride SUV – de Lynk & Co 0 – met de mogelijkheid om dat abonnement op elk moment op te zeggen, mits 20 dagen op voorhand gemeld. Dat kan nog steeds, al gaat het voorlopig nog om de prefacelift Lynk & Co 01.
LEES OOK Ons testverslag van de vernieuwde Lynk & Co 01
De aanpak sloeg aan bij stedelijke en digitale klanten die waarde hechten aan flexibiliteit. En nu gaat Lynk & Co een stap verder door zijn aanbod uit te breiden met autodelen – een optie die geldt voor zowel kopers als abonnees van de modellen 01 en het zopas gelanceerde elektrische broertje, de Lynk & Co 02. Binnenkort verwelkomt het gamma zelfs een derde model: de Lynk & Co 08.
Autodelen via de app
De nieuwe functionaliteit maakt gebruik van het bestaande digitale ecosysteem van het merk. Klanten die hun wagen (tijdelijk) willen verhuren, doen dat via de officiële Lynk & Co-app. Daar registreren ze hun gegevens, bepalen ze een tarief en maken ze hun voertuig beschikbaar voor andere gebruikers van het platform.
De verhuur gebeurt onderling, met afspraken over tijd, locatie en prijs – allemaal via de app. Een BTW-nummer is niet vereist, aangezien Lynk & Co optreedt als tussenpersoon en het platform de betalingen afhandelt. De enige voorwaarde: de auto moet op een gratis en 24/7 toegankelijke openbare parking worden geplaatst. Ook leuk: het delen heeft geen invloed op de fabrieksgarantie.
LEES OOK Ons testverslag van de nieuwe, volledig elektrische Lynk & Co 02
Het idee is duidelijk: de auto moet zo veel mogelijk gebruikt worden, ook wanneer de eigenaar of huurder hem even niet nodig heeft. Een soort Spotify voor mobiliteit, zoals het merk het zelf graag noemt.
Nieuwe strategie: meer dan alleen clubs
Tot nu toe was Lynk & Co vooral zichtbaar via zijn zogenaamde clubs – stijlvolle belevingslocaties waar klanten terechtkunnen voor informatie, events of een drankje, maar geen klassieke showroomervaring. In België bestaat zo’n club momenteel in Antwerpen. Toch komt daar verandering in.
Volgens CEO Nicolas Lopez Appelgren wil het merk nu ook inzetten op traditionele retail via erkende dealers – met de voorkeur voor Volvo-concessiehouders, gezien de gedeelde technologie binnen de Geely-groep. In Nederland zijn al samenwerkingen opgezet met zeven verdelers, met een uitbreiding naar twaalf tegen eind 2025. Voor België plant Lynk & Co vijf verkooppunten tegen eind dit jaar.
LEES OOK Over de gezinsuitbreiding met de Lynk & Co 08 + Belgische prijs
Wat begon als een marketingstrategie om op te vallen in een verzadigde markt, lijkt nu uit te groeien tot een meer volwassen ecosysteem met meerdere mobiliteitsopties: abonnement, aankoop, leasing én autodelen. Daarmee profileert Lynk & Co zich niet langer enkel als de outsider met een hip concept, maar als een merk met volumeambities binnen het Europese landschap.
Of deze opgefriste strategie ook leidt tot meer marktaandeel in België, zal afhangen van hoe goed het autodeelmodel van Lynk & Co aanslaat bij Belgische consumenten – en of de traditionele showroomstrategie het bredere publiek weet te overtuigen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!