Nio is een Chinese start-up die in 2014 werd opgericht door William Li. Het merk liet een eerste keer van zich horen door in 2015 met Nelson Piquet Jr. de rijderstitel binnen te hengelen in het allereerste seizoen van de Formule E, en stelde in 2016 met de elektrische supercar EP9 zijn eerste auto voor.
LEES OOK Eerste test Firefly, de elektrische stadswagen van Nio
Sindsdien werd het gamma uitgebreid met een heel aantal SUV’s en berlines, en in juli van dit jaar rolde bij Nio de 800.000e auto van de band. Die modellen zijn vooral bestemd voor de thuismarkt, maar sinds 2021 maken sommige ervan ook de oversteek naar Europa: het merk is al een poosje vertegenwoordigd in Duitsland, Scandinavië en Nederland.

En nu komt daar ook België bij, met de Hedin Mobility-groep als invoerder. Naast de kleine Firefly (die 29.900 euro kost) gaat het voorlopig om vier modellen, met enerzijds de berline ET5 en zijn breakvariant ET5 Touring, en anderzijds twee SUV’s: de EL6 en EL8.
Nio ET5 (Touring): vanaf 62.530 euro
De ET5 wordt een rechtstreekse rivaal voor de BMW i4, BYD Seal en Polestar 2, maar zijn Touring-variant – eerder een lifestylebreak gezien zijn maximale laadvolume van slechts 1.240 liter – is min of meer uniek op de markt. Allebei beschikken ze over vierwielaandrijving dankzij twee motoren, samen goed voor 490 pk en een sprint van 0 naar 100 km/u in 4 seconden.

De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. In eerste instantie krijgen we enkel de modellen met het grote batterijpack van 100 kWh, dat een WLTP-rijbereik mogelijk maakt van 590 kilometer (560 voor de Touring). De prijzen beginnen bij 70.750 euro. Later volgt ook een 75 kWh-variant (vanaf 62.530 euro).
Nio EL6: vanaf 67.610 euro
De SUV EL6 maakt gebruik van dezelfde techniek als de ET5, maar boet door zijn andere proporties wel (lichtjes) aan prestaties in: de sprint naar 100 km/u duurt hier 4,5 seconden, en het officiële rijbereik bedraagt 529 kilometer met de 100 kWh-accu. De EL6 is er vanaf 67.610 euro voor de kleine batterij.

Nio EL8: vanaf 115.580 euro
Een stapje hoger neemt de grote EL8 modellen als de BMW iX in het vizier. Deze grote elektrische SUV biedt plaats aan zes inzittenden, verdeeld over drie rijen, is in totaal 653 pk sterk en haalt officieel 510 kilometer uit een 90 kWh-batterij. De EL8 kost minstens 115.580 euro.

Alle modellen krijgen standaard de modernste technologie mee, zowel qua connectiviteit als wat rijhulpsystemen betreft, en de kwaliteitsindruk kan grotendeels de vergelijking met de premiummerken doorstaan – op enkele minder geslaagde materialen hier en daar na.