Uit recente, door mobiliteitsorganisatie Traxio gebundelde cijfers van mei 2025 blijkt dat de gemiddelde leeftijd van tweedehandswagens die in België worden ingeschreven, is opgelopen tot 9 jaar en 8 maanden. Ook de mediane leeftijd – het punt waarop de helft van de voertuigen ouder is en de helft jonger – bedraagt inmiddels 7 jaar en 7 maanden. Deze stijgende leeftijd bevestigt een verder verouderend wagenpark, wat negatieve gevolgen zou hebben voor de duurzame mobiliteit in ons land.
- 33,8% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud, tegenover 35,3% in mei 2024
- 26,8% is tussen de 5 en 9 jaar oud.
- De rest is ouder dan 9 jaar, waarbij vooral het segment van 15 jaar en ouder in aandeel blijft groeien.
De toename in leeftijd is geen louter statistisch gegeven. Ze weerspiegelt een trend waarbij de Belgische tweedehandsmarkt steeds vaker oudere voertuigen absorbeert. Dat kan problematisch zijn voor het beleid rond CO₂-uitstoot en luchtkwaliteit, want oudere wagens zijn doorgaans minder energie-efficiënt en stoten meer schadelijke stoffen uit. Zo zijn voertuigen ouder dan 15 jaar meestal nog uitgerust met Euro 4-motoren of lager, die ver verwijderd zijn van de hedendaagse normen rond uitlaatemissies.

Nu zou het ook kunnen dat we gewoon liever met oude wagens gaan rijden, natuurlijk...