Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Bedrijfswagens: nog steeds populair, behalve in Brussel

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-09-2022

Volgens Securex heeft één op vier Belgische werknemers een bedrijfswagen. Ondanks het telewerken is het aandeel begunstigden van dit voordeel in natura in Vlaanderen en Wallonië gestegen. In Brussel is het daarentegen gedaald.

HR-groep Securex heeft de resultaten bekendgemaakt van een studie op basis van de gegevens van zijn klanten. Aangezien het bedrijf 9.648 ondernemingen in zijn portefeuille heeft, goed voor 39.378 werknemers uit de particuliere sector, besluit het dat het aantal werknemers met een vast contract dat een bedrijfswagen geniet, toeneemt. De stijging bedraagt 7% tussen 2019 en medio 2022, ondanks een zekere veralgemening van het telewerken. Het totale aantal werknemers met een auto in het salarispakket komt daardoor op 25%, en zelfs 27,3% in Vlaanderen. De evolutie is vergelijkbaar in Vlaanderen (+10,7%) en in Wallonië (+10,9%). In Brussel is dit aandeel echter gedaald van 25% voorheen tot 22,4% nu (de locatie is die van het bedrijf, niet van de werknemer).

Minder duur dan loon

De bedrijfswagen is een gebruikelijke oplossing in het Belgische loonpakket. Vooral voor werknemers met een specifiek (knelpunt)profiel die de werkgever soms moet motiveren, vooral wanneer zij vrij ver van het bedrijf wonen. De auto is ook een argument om het personeel aan zich te binden, wat dankzij de belastingvoordelen minder duur is dan een aanzienlijke loonsverhoging. 89,1 % van de bedrijfswagens heeft in 2022 nog een verbrandingsmotor, tegenover 97,9 % begin 2019. De toekomstige beperking van de aftrekbaarheid, alleen nog voor elektrische auto's, beïnvloedt de keuze van de modellen meer in KMO’s dan in grote ondernemingen. Kleine en middelgrote ondernemingen lijken flexibeler te zijn bij het aanpassen en installeren van oplaadapparatuur.

Minder populair in Brussel

In Brussel lijken bedrijven er beter in te slagen een deel van hun werknemers ervan te overtuigen voor andere mobiliteitsopties dan de auto te kiezen. Dit kan zowel te wijten zijn aan een verondersteld beleid van het bedrijf als aan de keuze van de personeelsleden die in Brussel of de onmiddellijke voorsteden wonen. Securex merkt ook op dat Brusselse werknemers minder gevoelig zijn voor de voordelen van een wagen in het loonpakket.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten