Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / DS zet volop in op de tweedehandsmarkt

Met de N°8 en de N°4 stelde DS zopas twee nieuwe modellen voor, maar het Franse luxemerk kijkt ook naar de tweedehandsmarkt: met een kwaliteitslabel voor gebruikte auto’s, een uitgebreide waarborg en interessante kortingen wil DS de tweedehandskoper geruststellen.

De productstrategie van DS vertelt een verhaal van opwaardering, maar de Belgische context herinnert aan een hardnekkige realiteit: de tweedehandsmarkt weegt zwaar door in ons land, heel zwaar. In 2024 werden in ons land 727.650 gebruikte auto’s ingeschreven, tegenover 448.277 nieuwe – dat zijn ongeveer 60 procent meer occasies.

Ook in de eerste helft van 2025 houdt die trend aan, met 373.810 tweedehandsinschrijvingen tegenover 234.616 nieuwe. De occasiemarkt is met andere woorden goed voor bijna 60 procent van alle inschrijvingen in België – een imago- en loyaliteitskwestie die DS niet kan negeren.

Naar Duits model

Vooral de Duitse concurrentie doet het goed op de tweedehandsmarkt: Volkswagen en BMW zijn het populairst als occasie, gevolgd door Mercedes (met Peugeot en Opel doorgaans als vierde en vijfde). Daar ligt meteen ook het glazen plafond voor DS: een plek veroveren op een tweedehandsmarkt die historisch gezien in handen is van sterke en herkenbare premiumlabels.

Vandaar dat DS zijn DS Certified-label naar voren schuift. De idee daarachter is duidelijk: de aankoopervaring van een nieuwe auto zo dicht mogelijk benaderen met een tweedehandswagen. Denk aan een huiseigen selectie, een complete herconditionering van de aangeboden wagens en de nodige engagementen die de zorgen rond de aankoop van een tweedehandswagen (historiek, kosten, waarde) moeten wegnemen.

Concreet voor de klant betekent dat tot 24 maanden waarborg, een controle op 120 punten, de mogelijkheid om vrijblijvend een testrit te maken, een niet-tevreden-geld-teruggarantie, gratis onderhoud gedurende een bepaalde periode en toegang tot alle ‘Only You’-diensten. Met als doel een premiumervaring te bieden waarmee DS zich kan meten met Ingolstadt, München of Stuttgart, van de eerste klik tot de levering.

Interessante kortingen

Daaraan voegt DS ook enkele strategische incentives toe. Zoals een korting van 50 procent op de Easy Wallbox (basisprijs 500 euro, btw inclusief) tijdens een kortingsperiode in de maand oktober, waarmee het Franse luxemerk een concrete barrière wegneemt voor kopers van een gebruikte elektrische DS. Een dergelijk praktijkgericht aanbod is meer waard dan een slogan – zeker voor automobilisten die de stap naar elektrisch rijden willen zetten en ook aspecten als installatiegemak en de totale kosten in rekening brengen.

DS werkt eveneens op de overname van je oude auto: een snelle schatting (op basis van de nummerplaat van je auto of zijn kenmerken) geeft al een idee van de overnamewaarde, wat het beslissingsproces versnelt. In een aankoopproces dat tegenwoordig deels online en deels in de showroom plaatsvindt, is die raming een onmisbare tool om de financiering op orde te krijgen en eventuele discussies verderop in het aankoopproces te voorkomen.

De juiste strategie?

De hamvraag is natuurlijk of DS zijn klantenbestand gaat kunnen uitbreiden via de tweedehandsmarkt. Het potentieel is er – we herhalen nog eens dat de Belgische occasiemarkt goed was voor 61 procent van alle inschrijvingen in de eerste helft van 2025. Maar uiteindelijk zal het op drie aspecten aankomen: de gedane beloftes, de uitvoering in het dealernetwerk, en de restwaarde. Wat de beloftes betreft, biedt DS een label aan met garanties die vergelijkbaar zijn met de standaarden in het premiumsegment. Voor de uitvoering ervan hangt alles af van de kwaliteit van de herconditionering, de transparantie qua voertuighistoriek en de hartelijkheid van de ontvangst – precies die dingen dus die de Duitsers al jaren onder de knie hebben. Voor de restwaarde tot slot zal DS duidelijke referentiepunten moeten invoeren (afwerking, E-Tense-aandrijving, uitrusting) om de herverkoopwaarde te verzekeren en het vertrouwen van de klanten te winnen.

De verkoop van nieuwe auto’s vertraagt, en de tweedehandsauto lijkt de nieuwe maatstaf te worden, zeker bij particulieren. Een veranderende realiteit die DS goed begrepen heeft en waarop ze bij het merk handig inspelen. Het Certified-label, waarborgen, geüpdatete onlinediensten, kortingen op een Wallbox, een supersnelle schatting, enzovoort: het zijn allemaal stukjes in een grotere puzzel.

De voorlopige conclusie? DS heeft zijn huiswerk goed gemaakt en heeft de juiste weg gekozen: de tweedehandswagen geloofwaardig maken om zo het klantenbestand uit te breiden, om die kopers op termijn naar nieuwe modellen als de N°8 en N°4 te leiden.

De Belgische markt, die vooral een tweedehandsmarkt is, opent perspectieven. Nu moet DS nog bewijzen, auto per auto, dat dat DS Certified-label ook écht op het niveau staat van de beste leerlingen van de klas. De échte verovering zal daarvan afhangen.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten