Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen Q1 2021: analyse van een neerwaartse spiraal

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-07-2021

De inschrijvingen van het eerste semester van 2021 hebben het niveau van 2019 niet gehaald. Een daling met verschillende verklaringen...

De resultaten van de eerste 6 maanden van 2021 tonen een stijging van 7,3% qua inschrijvingen van nieuwe wagens ten opzichte van dezelfde periode in 2020, maar de daling ten opzichte van 2019 blijft aanzienlijk. We zien zelfs een achteruitgang van 19,1% vergeleken met het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Een daling die het gevolg is van verschillende factoren, vaak gelinkt met de Covid-19-pandemie, maar niet alleen.

Corona-effect

Uiteraard verklaart de directe of indirecte impact van de coronapandemie grotendeels de daling van het aantal inschrijvingen tijdens de eerste helft van 2021. Naast de daling van de algemene koopkracht en de grotere terughoudendheid om te investeren in een nieuwe auto binnen een economische crisis, hebben de gezondheidsmaatregelen door Covid-19 verhinderd dat het Autosalon van Brussel 2021 kon doorgaan, met alle gevolgen van dien voor de bestellingen tijdens het eerste kwartaal.

>>> Lees ook: Inschrijvingen juni 2021

Als indirect gevolg van de coronapandemie heeft het tekort aan halfgeleiders en andere elektronische onderdelen en chips bij veel constructeurs geleid tot lange vertragingen en zelfs heel wat productiestops. Daardoor zijn de levertermijnen nog langer geworden, die al langer duurden vanwege de transportperikelen voor ingevoerde wagens. Als gevolg daarvan is het geen zeldzaamheid meer dat je soms 6 maanden of wel een jaar moet wachten op je nieuwe auto. Waardoor een derde factor ontstaat die het aantal nieuwe inschrijvingen doet dalen: de hausse van de tweedehandsmarkt.

Tweedehands in de lift

De stijging van de tweedehandsmarkt heeft ook meerdere redenen. Als eerste is er de onmiddellijke beschikbaarheid van een tweedehandswagen, tegen een lagere prijs dan een stockmodel van de constructeur. Een belangrijk detail, nu de levertermijnen van nieuwe auto's zo lang zijn geworden. Daarnaast is er ook een groter aanbod aan (recente) tweedehandswagens vanwege faillissementen of simpelweg omdat minder mensen een auto nodig hebben nu thuiswerken aan populariteit heeft gewonnen.

>>> Lees ook: Inschrijvingen juni 2021, tweedehandsmarkt blijft overeind

Ecologische omwenteling

Het laatste element dat invloed heeft op de automarkt, is de verandering ervan. De elektrificatie is in een stroomversnelling geraakt als gevolg van de nieuwe CO2-normen en andere doelstellingen van de EU en de lokale besturen. Heel wat automobilisten twijfelen hierdoor over de aankoop van een nieuwe auto, waarbij het moeilijk is te weten welke motorisatie je moet kiezen. Vaak wordt de aankoop uitgesteld in afwachting van meer betaalbare plug-in hybrides of elektrische modellen. Of gaat men naar de tweedehandsmarkt voor de tussentijd.

Ook de wijzigingen van het mobiliteitsbeleid binnen de grote stadscentra doen de inwoners hun aanpak qua autobezit herzien. Brussel is daarbij het meest prominente voorbeeld, met de uitbreiding van de zone 30, de parkeerbeperkingen, de wil om een kilometerheffing in te voeren, enzovoort.

>>> Lees ook: De Redactie Ongefilterd: zone 30 in Brussel

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten