Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / SUV’s: 30 procent marktaandeel, 2 g CO2/km extra

Geschreven door David Leclercq op 16-05-2018

Febiac heeft een kleine analyse gemaakt van de SUV’s in België. Die halen bij ons een marktaandeel van 30 procent. De federatie heeft zelfs de CO2-impact van dit segment onder de loep genomen.

We weten al dat SUV’s vandaag goed zijn voor 30 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s in België. Uiteraard vallen velen vooral voor hun look en zijn de reële terreincapaciteiten veel minder van belang. Febiac, de federatie van de auto-industrie, schat dat de meerderheid van deze modellen trouwens wordt verkocht met tweewielaandrijving en dat ze op traditionele straatbanden staan, wat voor de hand liggend lijkt.

Gewetenloos

Vaak wordt SUV-rijders aangewreven dat ze geen ecologisch geweten hebben omdat hun auto zwaarder en minder gestroomlijnd is, waardoor hij meer verbruikt, meer vervuilt en meer CO2 uitstoot. Kortom, SUV’s worden door milieuliefhebbers met de vinger gewezen en zij beweren dat hun succes de autobouwers zal verhinderen om de voor 2020/2025 vastgelegde CO2-doelstellingen te halen.

De analyse

Febiac heeft echter een antwoord geformuleerd op dergelijke tegenkantingen. Het kan dat omdat het een database met technische gegevens van alle auto’s in België beheert en analyseert. De conclusie voor de CO2-uitsoot is dat als SUV’s een marktaandeel zouden halen van slechts 15 procent onder de nieuwe auto’s (zoals dat in 2012 het geval was) en dus niet van 30 procent, dan zou de gemiddelde (en theoretische) CO2-uitstoot 2 g/km lager liggen dan vandaag het geval is, namelijk 113,8 g/km in plaats van 115,8 g/km. Dat is niet verwaarloosbaar, maar die twee gram zijn ook niet de catastrofe die sommigen ervan maken. We moeten de dingen ook in hun context zien, want deze 2 g/km wegen minder op gemiddelde dan het gevolg van de omschakeling van de markt naar meer benzinemotoren. Het ziet ernaar uit dat het CO2-effect daarvan veel groter zal zijn, zeker omdat hybride modellen, die de CO2-uitstoot gevoelig kunnen drukken, nauwelijks te zien zijn (3 à 4 procent).

Voor iets oudere mensen

Het lijkt er trouwens op dat het succes van SUV’s ook te maken heeft met de vergrijzing van de bevolking. Tegen 2020 zal 1 automobilist op 3 in ons land een 60-plusser zijn. Dat zou de vraag naar SUV’s nog omhoog kunnen duwen, aangezien zij een gemakkelijker instap bieden. Voor die conclusie baseert Febiac zich op een Nederlands onderzoek (bij ons is dat onmogelijk door de wetgeving rond de bescherming van privégegevens) waaruit bleek dat 70 procent van de SUV-kopers meer dan 55 jaar oud is…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten