Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Een overzicht van het Belgische SUV-segment

Geschreven door David Leclercq op 01-12-2017

De markt van de SUV’s lijkt zijn hoogtepunt nog niet te hebben bereikt. Hij blijft namelijk elk jaar groeien. We maken een overzicht van zijn grootte en van de verwachtingen.

Het is geen geheim dat de SUV-sector de afgelopen jaren sterk is blijven groeien. En het is geen geïsoleerd fenomeen. Het segment ontstond in de jaren 1990 met de lancering van de Toyota RAV-4, maar sindsdien zijn SUV’s doorgedrongen in alle categorieën, van de kleinste tot de allerdikste auto’s.

Nog lang niet voorbij

In het eerste trimester van 2017 domineerde het SUV-segment de automarkt, en dat niet enkel in België, maar overal in Europa, met bijna 2,4 miljoen inschrijvingen. De kaars is dus nog lang niet uit, want volgens analist Jato Dynamics betekenen die 2,4 miljoen inschrijvingen een groei van 19,7 procent in vergelijking met het jaar ervoor en staan de SUV’s ver voor op de meest populaire segmenten van de afgelopen jaren, namelijk die van de stadswagens en de compacte modellen.

Stortvloed aan nieuwigheden

Deze grote vraag heeft verschillende verklaringen. Uiteraard is er de toenemende interesse van het publiek, maar ook het aanbod verbreedt. De nieuwe Volkswagen Tiguan is er met 75,2 procent op vooruit gegaan. In die mate dat hij vandaag goed is voor 14 procent van de totale verkoop van Volkswagen. En hij is niet alleen, want er zijn nog vele voorbeelden. We denken dan aan de tandem Peugeot 3008/5008 en, in de hogere segmenten, de Audi Q5 of de nieuwe BMW X3, die binnenkort op de markt komt.

Ook in België

In België is het fenomeen al even wijdverspreid. Voor wie echt alles wil weten: in 2017 was de Hyundai Tucson het populairst onder Brusselaars, terwijl de BMW X1 de meeste Vlamingen wist te verleiden. In Wallonië staat de Peugeot 2008 op kop. Febiac wijst trouwens op het volgende: “Voor wat de segmenten betreft blijven de SUV’s erop vooruitgaan. Eind 2016 waren ze goed voor een kwart van de nieuwe auto’s of bijna 5 procent meer dan in 2015. Deze groei – vooral bij de kleine en middelgrote SUV’s – gaat ten koste van de kleine en middelgrote breaks, die hun marktaandeel zien krimpen van 13 naar 11 procent, en van vergelijkbare eenvolumers, die van 8 naar 6 procent gaan”.

 

 

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten