Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / VAB e-Barometer: wie wil er een elektrische auto kopen?

Geschreven door Yeelen Möller op 03-01-2020

Volgens de VAB wordt er te weinig gekeken naar de consument bij de marktontwikkelingen naar elektrisch rijden. Daarom heeft het de e-Barometer opgesteld, een bevraging bij 4.000 automobilisten over elektrisch rijden.

De automarkt zit duidelijk in een stroomversnelling richting elektrisch rijden. De constructeurs zien monsterboetes als een zwaard van Damocles boven hun hoofd hangen als ze hun gemiddelde CO2-uitstoot niet laag genoeg krijgen, terwijl de overheden ook klimaatdoelstellingen moeten halen en dus serieuze premies of belastingvoordelen geven aan wie elektrisch rijdt. Maar volgens de VAB wordt er veel te weinig gekeken naar de consument. De mobiliteitsclub heeft daarom 4.000 automobilisten bevraagd over hun koopintenties en laadmogelijkheden voor elektrische wagens, de zogenoemde e-Barometer. De voornaamste conclusie? Er moet nog veel gebeuren voor we echt kunnen overstappen.

Leasewagens voorop

Wie het meest de intentie heeft om een elektrische wagen te kopen? Dat zijn mensen met een bedrijfswagen die jaarlijks minder dan 30.000 km rijden. Opvallend: wie nu met een plug-in hybride rijdt, maakt eerder de overstap naar volledig elektrisch dan opnieuw een oplaadbare hybride te nemen. 10% van de leaserijders heeft de intentie om een elektrische auto te kopen, tegenover 5% bij particulieren. Leeftijd en woonplaats maken niet veel uit voor de intentie tot aankoop, enkel mensen jonger dan 25 en ouder dan 75 zijn minder geneigd om een EV te kopen, vermoedelijk door de prijs. Waar de woonplaats wél invloed op heeft, zijn de oplaadmogelijkheden.

Liefst thuis of op het werk

Wie een elektrische wagen koopt, wil hem het liefst thuis opladen. Mensen met een bedrijfswagen zien een laadpunt op het werk ook wel zitten. Maar publieke laadpalen vlakbij thuis of onderweg worden niet zo gesmaakt door de beperkte beschikbaarheid, de hoge prijs per kWh en de onhandigheid die ermee gepaard gaat. En als je thuis wil opladen, moet je daar ook de voorzieningen voor hebben. De VAB vraagt dan ook aan steden en bouwpromotoren om rekening te houden met laadfaciliteiten voor een elektrisch wagenpark. Smartgrid-oplossingen kunnen daarbij het elektriciteitsnet ontlasten door de vraag slimmer te verdelen naargelang de behoeften.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten