Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / EU wil SUV's aanpakken: speciaal rijbewijs voor zware auto's

Geschreven door Klaas Janssens op 21-09-2023

Er is een Europees wetsvoorstel ingediend dat pleit voor een speciaal rijbewijs voor voertuigen die zwaarder zijn dan 1,8 ton. Die maatregel is bedoeld om SUV's aan te pakken, maar zou ook zowat alle elektrische auto's treffen.

Hoewel ze intussen meer dan 50% van de Europese autoverkoop vertegenwoordigen, blijven SUV's voor controverse zorgen. Nu recente onderzoeken opnieuw bevestigen dat wagens met een hoog koetswerk en een hoog gewicht vaker betrokken zijn met verkeersongevallen en dat ook de gevolgen van die verkeersongevallen zwaarder zijn, gebruiken een aantal Europarlementariërs dat momentum om een aantal verkeersaanpassingen voor te stellen die voor de hele Europese Unie zouden gelden.

Met het doel om het rijden met een SUV minder aantrekkelijk te maken, pleit het nieuwe wetsvoorstel voor een speciaal rijbewijs voor voertuigen die zwaarder zijn dan 1,8 ton. Je zou minstens 21 jaar moeten zijn en een specifiek rij-examen moeten afleggen. En het door Europarlementariër Karima Delli (Europe Écologie Les Verts) ingediende plan telt nog een heleboel nieuwe maatregelen die voor de hele EU zouden gaan gelden.

SUV-rijbewijs treft vooral EV's

Opgepast: in dit wetsvoorstel wordt er alleen rekening gehouden met het gewicht van de auto en niet met de koetswerkvorm, wat wil zeggen dat ook het merendeel chauffeurs van een elektrische auto over dat speciale rijbewijs zou moeten beschikken. Relatief gezien gebeuren er momenteel meer verkeersongevallen met elektrische auto's, dus ook daar valt iets voor te zeggen. Alleen sluit die grens van 1,8 ton meer dan driekwart van de EV's uit, terwijl de algemene elektrificatie van het Europese wagenpark toch het grote toekomstdoel is.

Nu is het de Europarlementariërs achter dit wetsvoorstel niet zozeer te doen om de verkeersveiligheid, maar wel om het milieu. Want hoe zwaarder een voertuig, hoe hoger het verbruik (of dat nu benzine, diesel of elektriciteit is). Vinden ze het absolute gewicht makkelijker te hanteren dan het in de praktijk nogal relatieve WLTP-normverbruik?

Er is wel een uitzondering voorzien voor mensen die dat speciale rijbewijs nodig hebben om hun werk te doen, waarbij vooral rekening wordt gehouden met voor professioneel gebruik bestemde bestelwagens en pick-ups.

Bron: De Telegraaf

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten