
Bij de ontwikkeling van het elektrische E-GMP platform heeft Hyundai het onderste uit de kan willen halen van deze technologisch geavanceerde architectuur. Naast de Ioniq 5 en de Kia EV6 - en binnenkort ook de Genesis GV60 - is Hyundai van plan om het gamma van de Ioniq flink uit te breiden, naar het voorbeeld van de Volkswagen ID-reeks. Het eerst op de radar: een compacte SUV als ervanger voor de elektrische Kona.
Het E-GMP-platform zou profiteren van de voordelen van een 800V-architectuur die ultrasnel laden met 240 kW en V2L-functionaliteit (Vehicle to Load) mogelijk maakt, waardoor de auto een energiebron wordt voor het aandrijven van apparaten, enz. Bovendien biedt de E-GMP een hoge connectiviteit en de mogelijkheid van software-updates op afstand via het OTA-principe (Over The Air).
De kleinste in een grotere reeks
De nieuwe Ioniq 2, 3 of 4 zou worden gepositioneerd onder de huidige Ioniq 5 en zou deel uitmaken van een reeks die binnenkort de Ioniq 6 sedan zal omvatten die voor eind 2022 is gepland en de toekomstige Ioniq 7 middelgrote SUV die in 2024 zal verschijnen.
Die compactere Ioniq zou worden gepositioneerd tegenover de voorlopers van het segment, de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, terwijl zijn waarschijnlijke "klassieke" berlineversie zou concurreren met de Peugeot e-208, Opel Corsa-e en de toekomstige Renault 5 elektrische auto. En niet te vergeten het drieluik van de Volkswagen-groep, waarvan het eerste exemplaar werd voorgesteld in de vorm van een conceptauto met de Volkswagen ID Life.