Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 20 jaar Porsche 911 GT3

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-08-2019

In 1999 introduceerde Porsche een nieuwe 911, de GT3. Als badge voor sportievelingen is dit label trouw gebleven aan atmosferische motoren en achterwielaandrijving gedurende zijn 20-jarig bestaan.

Ze zijn met 6 en binnenkort komt er nog een zevende bij. De Porsche 911 GT3 992 komt binnenkort en zal een lijn voortzetten die 20 jaar geleden is gestart. De eerste Porsche 911 GT3 volgde toen de al even beroemde Carrera RS 2.7 op. Een naamswijziging die verwijst naar de autosport en de GT-competitie. Hij beschikte over een watergekoelde 3.6 6-cilinder-boxer van 360 pk. Met die wapens versloeg hij het toenmalige ronderecord op de Nürburgring voor een productieauto. De 996 had al het handelsmerk van de GT3: een verlaagd (30 mm) en herwerkt chassis, krachtige remmen en aangepaste versnellingsbakverhoudingen voor het circuit. Als optie beschikte de Clubsport-variant over een rolkooi.

Het logische vervolg

In het licht van het succes brengt Porsche updates uit voor de 911 GT3. In 2003 kreeg de boxer 381 pk met de komst van VarioCam (continu variabele kleptiming). Optioneel kon hij remmen met PCCB-koolstofkeramische remmen. In 2006 kwam er nog meer vermogen: 415 pk... Deze generatie kreeg ook de actieve ophanging PASM. En in 2009 was er een grote verandering achterin de 911 GT3: de 3.6 maakt plaats voor een 3.8. Deze keer bereikt het vermogen de 435 pk. Om efficiënter te zijn op het circuit, wordt hij uitgerust met een nieuwe achtervleugel en een volledige bescherming van de onderkant.

De ommekeer

De Porsche 911 GT3 verandert diepgaand in 2013. De 5e generatie krijgt een nieuwe look. De boxer blijft een atmosferische 3.8 die 475 pk voorlegt. Hij wordt voor de eerste keer gekoppeld aan een PDK-transmissie met dubbele koppeling. Deze 911 GT3 onderscheidt zich ook door zijn actief meesturende achteras. In 2017 doet de 911 GT3 weer een plezier aan de puristen door optioneel een manuele zesbak aan te bieden. De boxer wordt uitgeboord naar 4 liter om te klimmen naar 500 pk. Het Touring-pakket verschijnt voor de GT3 met een kleinere, uitklapbare achtervleugel die tevoorschijn komt wanneer hij nodig is. Deze optie, die voor een minder opvallende 911 GT3 zorgde, werd ook aangeboden op de Carrera RS 2.7. De 7e generatie 911 GT3, die van de 992, wordt verwacht op het salon van Frankfurt in september. Er wordt gesproken over 550 pk!

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten