Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback – 'De Auto Gids' nr. 139 (1985)

Geschreven door Kevin Kersemans op 17-06-2022

De recente fusie met AutoWereld betekent ook voor AutoGids een nieuwe start. Een goede gelegenheid om in een bui van nostalgie de allereerste nummers van 'De Auto Gids' eens op te duikelen en te kijken wat we toen zoal te vertellen hadden. Deze keer: nummer 139, van 24 januari 1985.

Op de cover van 'De Auto Gids' 139 (van 24 januari 1985) prijkte niets minder dan de Ferrari Testarossa, die wijlen Paul Frère voor ons aan de tand mocht voelen in Noord-Italië. De drie Gedetailleerde Wegtests waren van iets bescheidener modellen: de Ford Fiesta Diesel, de Mitsubishi Galant 1.8 TD en de Opel Senator 2.2i. (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).

 LEES OOK – AutoGids lanceert AutoGids Classics, in de winkel vanaf 18 mei 2022

Gedetailleerde tests

Drie modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 139 aan een gedetailleerde test onderworpen: de Ford Fiesta Diesel, de Mitsubishi Galant 1.8 TD en ten slotte de Opel Senator 2.2i. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.

Ford Fiesta Diesel

"Een Fiesta Diesel. Niets om van de daken te schreeuwen op het eerste gezicht. Nochtans verdient de kleinste diesel van bij Ford dat men er eventjes bij stilstaat. Alleen al omdat men in dit kleinere koetswerk dezelfde motor vindt als op de Escort of de Orion. Vandaar een wagen die met plezier bestuurd kan worden, ook al heeft zijn wegligging wat rimpels, en die zeker niet te diep in uw beurs tast, zijn prestaties in acht genomen."

BESLUIT FORD FIESTA DIESEL

"Onder de huid van een kleine, kompakte en diskrete wagen verbergt de Fiesta D een verrassend temperament en komfort. Hij werd ernstig herzien in 1984 en heeft veel charmes naast een paar gebreken zoals een achterhaald weggedrag en de povere uitrusting. Die doen wellicht afbreuk aan de goede algemene indruk. Hij wordt bovendien verkocht tegen een konkurrentiële prijs in de basisversie. Deze Fiesta Diesel interesseert dan ook iedereen die een praktische en zuinige auto wenst zonder daarom te moeten inleveren op gebied van het rijplezier."

KWALITEITEN

  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Geruisloosheid
  • Zachte en nauwkeurige versnellingsbak
  • Efficiënte remmen

GEBREKEN

  • Voorbijgestreefde wegligging
  • Nogal povere basisuitrusting
  • Achterklep-concept
  • Koffervolume

Mitsubishi Galant 1.8 TD

"« Nieuw van bumper tot bumper », schreeuwt de publiciteit. Deze slogan is zelfs uitstekend aangepast aan de nieuwe Galant. « Hij heeft enkel zijn naam behouden », beweert men bij Mitsubishi. De nieuwe Galant vervangt een model dat reeds een naam had maar dat over zijn hele lengte vernieuwd is geworden. Nochtans had de oude Galant een solide reputatie verworven."

BESLUIT MITSUBISHI GALANT 1.8 TD

"De opvolger van de Galant 2,3 Turbo Diesel was geen gemakkelijke taak beschoren. Mitsubishi diende een krachtige versie uit te brengen dan de oude trekker die indertijd als een trendsetter gold. Mitsubishi diende meteen zijn techniek aan de actualiteit aan te passen. De tijd van de eenvoudige achterwielaandrijving is voorbij. De konstrukteur moest uit een lastig dilemma geraken. Ofwel zou hij het brio van de oude versie oppeppen zodat hij niet voor een « alles vooraan » kon opteren, ofwel diende hij een volledig andere richting in te slaan en een volledig herziene middenklasser uit te brengen. Men koos dus de laatste oplossing. De Galant blijft in wezen een Mitsubishi met een groter en dus komfortabeler interieur dan de oude. De koffer nam in omvang toe, vooral in hoogte. De Galant heeft de overgang naar de nieuwe tijd met sukses doorstaan. Hij is komfortabel, uitzonderlijk geruisloos zodat de toch diskrete motor beter hoorbaar is dan de andere lawaaibronnen. De ophanging doet uitstekend haar werk. De reakties op slechte wegen zijn wel te hard. De auto houdt goed de baan, remt uithoudend en heeft een goede servo. De koplampen zijn overigens uitstekend. De motor ligt in de vernieuwde Mitsubishilijn. Jammer dat deze 1800 de 2,3 moet opvolgen. Deze 1800, net als zijn voorganger met drukvoeding uitgerust, heeft een intercooler wat het verbruik over het algemeen ten goede komt. De nieuwe Galant stelt het immers met één liter per 100 km minder dan zijn voorganger. Het duurt wel even eer men dat merkt. Men moet daarom nogal wat kilometers hebben gedaan en nauwkeurig berekenen wat men heeft getankt. De prestaties van de jongeling doen in alles aan de oudere broer denken. Topsnelheid, acceleraties en hernemingen zijn perfect vergelijkbaar. De 2,3 l Galant TD had vijf jaar terug een voorsprong op dieselvlak. Vandaag kan men dat niet meer zeggen van de 1,8 l. Nochtans blijft het vermogen van de motor hetzelfde zodat met de geringere cilinderinhoud een specifieke vermogenwinst van 35% wordt bereikt. Dat volstaat al om hem hartelijk te verwelkomen. De motor heeft alles om het lang uit te houden tenzij dat hij zich helemaal niet meer als een diesel gedraagt. Hij heeft een korte voorverwarmtijd, maar start toch wat moeilijk. De turbo is direkt bedrijfsklaar zodat men heel veel zelfbeheersing moet hebben om niet onmiddellijk het gas in te trappen en de auto de tijd te geven om rustig warm te lopen. Zoals men weet, kan men niet lang van een motor genieten als men zijn verkleumde ingewanden niet respekteert."

KWALITEITEN

  • Komfort en geluiddemping
  • Intelligente stroomlijn
  • Wegligging en aktieve veiligheid
  • Efficiënte en sobere motor
  • Kofferruimte
  • Uitrusting
  • Aangename stuurinrichting

GEBREKEN

  • Moeilijk koud starten
  • Geen overloop tank
  • Noodreservewiel
  • Vaste achterbank
  • Soms te stugge vering
  • Plaats van de brandstoftank

Opel Senator 2.2i

"Het blijkt de roeping van Opel te zijn op grote schaal modellen van kleine of gemiddelde cilinderinhoud te bouwen. Nochtans brengt deze konstrukteur reeds verschillende jaren topwagens op de markt."

BESLUIT OPEL SENATOR 2.2i

"Een « kleine »motor in een « grote » wagen. Zo kan men de nieuwe 4-cilinder injektiemotor van 2200 cm3 en 115 pk in het Senatorkoetswerk het best omschrijven. Het is beslist een geslaagde operatie. De motor is voldoende krachtig om een Senator aan te drijven en hij is haast even soepel en geruisloos als een goede 6-cilinder. De testauto had een viertrapsautomaat met blokkering van de koppelomvormer. De bak is van Japanse origine en de motor lijkt er een beetje door aan banden gelegd zodat hij niet de kans krijgt met heel zijn temperament naar buiten te komen. Met een vijfbak zou dat onzes inziens wel kunnen. Die is jammer genoeg weer een optie. Het gemiddeld verbruik is wel aan de hoge kant. Wegligging, komfort en veiligheid scoren hoog en de Senator is en blijft een opmerkelijke berline. Voor sommigen is het een bezwaar dat hij Opel heet. In de 2,2 versie is de basisuitrusting wat krap bemeten en de opties blijven talrijk en zeer duur."

KWALITEITEN

  • Soepele en diskrete motor
  • Automaat met 4 versnellingen (Japanse oorsprong)
  • Zeer aangename standaard stuurbekrachtiging
  • Klasse remsysteem (ABS in optie)
  • Wegligging van hoog niveau
  • Komfort van de hogere klassen

GEBREKEN

  • Verbeterbaar verbruik
  • Handgeschakelde vijfbak... in optie
  • Uitrusting nogal beperkt
  • Te veel en te dure opties

Exclusieve test

In 'De Auto Gids' nr. 139 brachten we ook een Exclusieve Test van de Ferrari Testarossa. Hieronder lees je de kop en het besluit van dat artikel.

Ferrari Testarossa

"Bij de presentatie van de Ferrari Testarossa in Parijs had Luca Matteoni, public relations direkteur van Ferrari me beloofd dat zodra een wagen ter beschikking zou zijn, ik zou uitgenodigd worden om hem eens te proberen. Hij hield woord twee maand later al is half december niet precies de ideale maand van het jaar om in Noord Italië een auto te gaan proefrijden die bijna 300 km/u kan halen. Het toeval was me geenszins gunstig gezind."

BESLUIT FERRARI TESTAROSSA

"Een Ferrari is in de eerste plaats een motor en zo mogelijk een 12-cilinder zoals die van de Testa Rossa. Het is een motor als een muziekdoos, met een niet na te bootsen deuntje. Vermogen heeft hij zat bij elk toerental totdat de begrenzer in werking treedt bij iets boven 7.000 o/m Alle andere attributen van een Ferrari zijn aanwezig. Die wagen verdient de roemrijke naam die hij heeft overgeërfd."

 

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 23 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 57 (1981)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 115 (1984)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 118 (1984)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten