Onder de vleugels van General Motors bood Opel (en zustermerk Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk) van de jaren 1960 tot 1980 lichte bedrijfsvoertuigen aan onder het merk Bedford. Pas in 1994 verscheen er een bestelwagen die écht de naam Opel droeg. Dat was de Combo, een compacte bestelbreak die afgeleid was van de Corsa. In 1997 volgde de in samenwerking met Renault ontwikkelde Arena, niet veel later volgde de grotere Movano. Maar het was vooral de Vivaro, de tweelingbroer van de Renault Trafic, die bij zijn debuut op het IAA-autosalon van 2000 een keerpunt zou bekenen voor Opel.
Eerste generatie (2000–2014)
De eerste Vivaro, gebaseerd op de Renault Trafic, betekende een duidelijke breuk met de Arena. De bestelwagen werd meteen geprezen door de vakpers en won de titel International Van of the Year in zowel 2000 als 2002. Meer dan twintig varianten waren beschikbaar, van gesloten bestel tot Combi, met een laadvolume van meer dan 6 m³. Met een speciale vermelding voor de versie met verhoogd dak, de zogeheten “Jumbo Roof”.

Tijdens zijn lange carrière verschenen er verschillende opvallende concepten: de Vivaro Concept V (2001), luxueus en vooruitlopend op de Zafira; de sportieve Vivaro VPC (2007); en de Vivaro Surf Concept (2015), met nadruk op vrije tijd en modulariteit. De Vivaro e-Concept (2010) was dan weer een voorbode van de elektrische toekomst.
Tweede generatie (2014–2018)
In 2014 volgde de tweede generatie, opnieuw ontwikkeld in samenwerking met Renault. De nieuwe Vivaro werd groter en moderner en deelde zijn technische basis met de Nissan NV300, Fiat Talento en Mitsubishi Express. Zijn taak: de strijd aangaan met de populaire Ford Transit Custom.

Toch bleef zijn carrière kort. Door de overname van Opel door PSA (Peugeot-Citroën) in 2017 kwam er abrupt een einde aan de samenwerking met Renault.
Derde generatie (2019–heden)
Met de integratie in de PSA-groep, later Stellantis, kreeg de Vivaro in 2019 een volledig nieuw platform, gedeeld met de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en later de Fiat Scudo. Het gamma breidde fors uit, vooral dankzij de komst van de Vivaro Electric, met een 75 kWh-batterij en een rijbereik van zo’n 370 km. Die versie werd bekroond tot International Van of the Year 2022.

Sinds begin 2024 is er de nieuwste evolutie, herkenbaar aan de Vizor-grille, het nieuwe gezicht van Opel. De bestelwagen koppelt een modern design aan een tot 6,6 m³ laadvolume en 1,4 ton laadvermogen. Tot de 18 rijhulpsystemen behoren onder meer Dynamic Surround View, digitale tellers en 10-duimsschermen met het nieuwste infotainment.
Of het nu met diesel- of elektrische aandrijving is: de Vivaro blijft een vaste waarde in het segment — populair bij professionals én bij kampeerbouwers die hem omtoveren tot camper.