Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mazda Kiyora

Geschreven door Bert Troubleyn op 02-10-2008

Met de Kiyora Concept Car presenteert Mazda een aantal technologische oplossingen die vooral het brandstofverbruik en de uitstoot beperken, verpakt in een fris stadsautootje.

De Kiyora geeft ons een idee van de richting die Mazda in de nabije toekomst uit wil met een kleine milieuvriendelijke stadsauto, die 10 centimeter korter is dan de huidige 2. Zijn CO2-uitstoot van minder dan 90 g/km heeft hij te danken aan zijn extreem lichte koolstofvezelstructuur, zijn uitgekiende stroomlijn, zijn stop-startsysteem SISS (voor Smart Idle Stop System), zijn kleine 1.3-benzinemotor met directe injectie en een nieuwe zestrapsautomaat met manuele bediening. De compacte krachtbron maakt gebruik van technologische oplossingen die we al kennen van de 2,3 liter grote DISI-motor van de CX-7, maar dan beter, met onder meer nieuw ontworpen verbrandingskamers, een verbeterde controle van de kleppentiming en -lift en een katalysator met nanotechnologie. De efficiëntie van de lichtgewichtautomaat zou evenwaardig zijn aan die van een handgeschakelde bak.

Het design van de Kiyora - Japans voor "schoon en zuiver" - borduurt verder op het Nagare-thema, dat kenmerkend is voor de jongste concept-cars van Mazda. De typische vloeiende lijnen werden hier in een ?waterthema? gegoten: een geslaagde weerspiegeling van de ecologische ambities van dit prototype. De druppelvorm is niet alleen herkenbaar in de koetswerkvorm (met een stroomlijncoëfficiënt die 10 procent lager ligt dan die van de huidige Mazda 2), maar ook in de ?windoors?. Deze gecombineerd zijdeuren en -ruiten zijn gemaakt van plastic, wat ze veel lichter maakt dan klassieke deuren, en bieden ons een klare kijk op het interieur, waar het waterthema consequent werd doorgetrokken. Tot slot nog een leuk ?ecodetail?: tijdens het rijden wordt het regenwater opgevangen, gefilterd en gekanaliseerd naar een drinkfles tussen de voorstoelen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten