Samenvatting Toyota GR GT
- Hybride V8: 650 pk en 850 Nm
- Basisstructuur uit aluminium
- Meteen als GT3-racer
- Productiestart in 2027
Het is geen geheim dat Toyota al een tijdje bezig is met de ontwikkeling van een supersportwagen, maar concrete informatie ontbrak. Nu licht de Gazoo Racing-afdeling van de Japanse constructeur wel een groot deel van de sluier die over de GR GT hing. Met als belangrijkste nieuws dat er een V8-motor in de neus komt te liggen.

Die centraal voorin gemonteerde V8 beschikt over een cilinderinhoud van 4 liter, krijgt de hulp van een voor de transmissie geplaatste elektromodule en twee turbocompressors, en zet 650 pk en 850 Nm op de achterwielen via een mechanische sper en een achttrapsautomaat. Opvallend: de nieuwe, technisch nauw met de Toyota GR GT verwante Lexus LFA opteert voor een volledig elektrische aandrijflijn.
Hybride V8 met twee turbo's
Dat Ferrari, Lamborghini en Porsche maar opletten, want de Gazoo Racing-afdeling van Toyota legt de lat bijzonder hoog. De GR GT wordt immers geconcipieerd als een straatlegale racewagen. Tijdens de ontwikkeling lag de focus dan ook op een zo laag mogelijk zwaartepunt, op een laag gewicht (minder dan 1.750 kilogram) met een hoge structuurstijfheid en op aerodynamische efficiëntie.

De 4,8 meter lange Toyota GR GT combineert een aluminium basisstructuur met koetswerkpanelen uit cfrp, het onderstel gebruikt bovenliggende driehoeken, koolstofkeramische Brembo-remmen en Pilot Sport Cup 2-banden van Michelin-makelij. De gewichtsverdeling over beide assen volgt een gunstige 45/55-split. Op zoek naar scherpe rondetijden zal je bovendien met een heleboel parameters van de rijhulpsystemen kunnen spelen.
Geweldig dat Toyota een échte, door een V8 aangedreven supersportwagen bouwt, waarbij de Japanse constructeur optimaal profitieert van de knowhow uit de GT-racerij en het WEC-programma. Jammer dat we nog tot 2027 moeten wachten vooraleer de GT GR en diens GT3-afgeleide ook echt klaar zullen zijn om het leven van Ferrari en Porsche te bemoeilijken.