Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hybride V8 voor de GR GT, de supercar van Toyota

Geschreven door Klaas Janssens op 05-12-2025

Met de door een hybride V8 aangedreven GR GT gaat Toyota voor de scalp van Ferrari en Lamborghini. Niet alleen op de openbare weg, maar ook in de racerij.

Samenvatting Toyota GR GT

  • Hybride V8: 650 pk en 850 Nm
  • Basisstructuur uit aluminium
  • Meteen als GT3-racer
  • Productiestart in 2027

Het is geen geheim dat Toyota al een tijdje bezig is met de ontwikkeling van een supersportwagen, maar concrete informatie ontbrak. Nu licht de Gazoo Racing-afdeling van de Japanse constructeur wel een groot deel van de sluier die over de GR GT hing. Met als belangrijkste nieuws dat er een V8-motor in de neus komt te liggen. 

Officieel: Toyota GR GT & GT3 (2027) - met hybride V8-biturbo

Die centraal voorin gemonteerde V8 beschikt over een cilinderinhoud van 4 liter, krijgt de hulp van een voor de transmissie geplaatste elektromodule en twee turbocompressors, en zet 650 pk en 850 Nm op de achterwielen via een mechanische sper en een achttrapsautomaat. Opvallend: de nieuwe, technisch nauw met de Toyota GR GT verwante Lexus LFA opteert voor een volledig elektrische aandrijflijn.

Hybride V8 met twee turbo's

Dat Ferrari, Lamborghini en Porsche maar opletten, want de Gazoo Racing-afdeling van Toyota legt de lat bijzonder hoog. De GR GT wordt immers geconcipieerd als een straatlegale racewagen. Tijdens de ontwikkeling lag de focus dan ook op een zo laag mogelijk zwaartepunt, op een laag gewicht (minder dan 1.750 kilogram) met een hoge structuurstijfheid en op aerodynamische efficiëntie.

Officieel: Toyota GR GT & GT3 (2027) - met hybride V8-biturbo

De 4,8 meter lange Toyota GR GT combineert een aluminium basisstructuur met koetswerkpanelen uit cfrp, het onderstel gebruikt bovenliggende driehoeken, koolstofkeramische Brembo-remmen en Pilot Sport Cup 2-banden van Michelin-makelij. De gewichtsverdeling over beide assen volgt een gunstige 45/55-split. Op zoek naar scherpe rondetijden zal je bovendien met een heleboel parameters van de rijhulpsystemen kunnen spelen.

Geweldig dat Toyota een échte, door een V8 aangedreven supersportwagen bouwt, waarbij de Japanse constructeur optimaal profitieert van de knowhow uit de GT-racerij en het WEC-programma. Jammer dat we nog tot 2027 moeten wachten vooraleer de GT GR en diens GT3-afgeleide ook echt klaar zullen zijn om het leven van Ferrari en Porsche te bemoeilijken.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten