Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hyundai Crater wil een echte offroader zijn

Geschreven door Klaas Janssens op 21-11-2025

SUV's zijn commercieel interessant, maar echte terreinwagens zijn veel cooler. Dat is zowat de boodschap achter deze Hyundai Crater, een avontuurlijke designstudie die als inspiratiebron moet dienen voor de stoere XRT-modellen van de Koreaanse constructeur.

Samenvatting Hyundai Crater

  • Designstudie voor de XRT-modelversies
  • Heleboel off-roadaccessoires
  • Interessant interieurconcept
  • Elektrische? Zou kunnen, maar...

De interesse voor SUV's blijft groot, waardoor het steeds moeilijker wordt je van de enorme massa te onderscheiden. En dat bezorgt de avontuurlijkere modellen met echt terreintalent een boost. Ook Hyundai speelt dat spelletje graag mee, met avontuurlijke XRT-modelversies van onder meer de Ioniq 5 en de bij ons in Europa niet verkochte Santa Cruz en Pallisade.

Officieel: Hyundai Crater Off-Road Concept (2025)

Maar de plannen gaan een stuk verder, toch als we de boodschap begrepen hebben die ze met deze Crater de autowereld willen insturen.

Stuur van het jaar

De hoog op zijn 33-duimbanden staande Hyundai Crater Concept bundelt een heleboel off-roadaccessoires, gaande van een dakimperiaal met extra verschijners en trekogen op de voor- en achterbumper tot zonaamde limb risers (die kabels over voorruit) en zijspiegels die je als zaklantaarn kan gebruiken. Deze compact ogende, met enorme wielkastverbreders gezegende designstudie telt vier deuren, waarvan de achterste exemplaren averechts scharnieren.

Officieel: Hyundai Crater Off-Road Concept (2025)

Zo ruig het koetswerk, zo boeiend het interieur van deze Crater. Hyundai kiest voor een functionele set-up met een naakte structuur (met rolkooi) en een heleboel bevestigingsriemen, met nauw aanlsuitende sportstoelen, een geweldig vormgegeven stuur (met drukknoppen voor de verschillende rijmodi) en op de voorruit geprojecteerde informatie (in de plaats van klassieke displays). Bijzonder geslaagd.

Officieel: Hyundai Crater Off-Road Concept (2025)

Over de potentiële aandrijving wil Hyundai niets kwijt, maar een elektrische aandrijving is inmiddels geen taboe meer in 4x4-land. De ledelementen op de neus en het stuur verwijzen ons inziens dan ook naar minstens twee elektromotoren.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten