Samenvatting Hyundai Crater
- Designstudie voor de XRT-modelversies
- Heleboel off-roadaccessoires
- Interessant interieurconcept
- Elektrische? Zou kunnen, maar...
De interesse voor SUV's blijft groot, waardoor het steeds moeilijker wordt je van de enorme massa te onderscheiden. En dat bezorgt de avontuurlijkere modellen met echt terreintalent een boost. Ook Hyundai speelt dat spelletje graag mee, met avontuurlijke XRT-modelversies van onder meer de Ioniq 5 en de bij ons in Europa niet verkochte Santa Cruz en Pallisade.

Maar de plannen gaan een stuk verder, toch als we de boodschap begrepen hebben die ze met deze Crater de autowereld willen insturen.
Stuur van het jaar
De hoog op zijn 33-duimbanden staande Hyundai Crater Concept bundelt een heleboel off-roadaccessoires, gaande van een dakimperiaal met extra verschijners en trekogen op de voor- en achterbumper tot zonaamde limb risers (die kabels over voorruit) en zijspiegels die je als zaklantaarn kan gebruiken. Deze compact ogende, met enorme wielkastverbreders gezegende designstudie telt vier deuren, waarvan de achterste exemplaren averechts scharnieren.

Zo ruig het koetswerk, zo boeiend het interieur van deze Crater. Hyundai kiest voor een functionele set-up met een naakte structuur (met rolkooi) en een heleboel bevestigingsriemen, met nauw aanlsuitende sportstoelen, een geweldig vormgegeven stuur (met drukknoppen voor de verschillende rijmodi) en op de voorruit geprojecteerde informatie (in de plaats van klassieke displays). Bijzonder geslaagd.

Over de potentiële aandrijving wil Hyundai niets kwijt, maar een elektrische aandrijving is inmiddels geen taboe meer in 4x4-land. De ledelementen op de neus en het stuur verwijzen ons inziens dan ook naar minstens twee elektromotoren.