Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault Alpine A110-50

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-05-2012

Op het internet circuleren foto's van de concept Renault Alpine A110-50, één dag voor hij officieel wordt onthuld. Het prototype moet de 50ste verjaardag vieren van de A110 én de terugkeer van het merk Alpine voorbereiden.

De naam Alpine heeft een heel automobiel patrimonium achter zich, en dan vooral de berlinette A110. Deze kleine sportieveling met polyester koetswerk werd officieel onthuld in 1962 op het autosalon van Parijs. Vijftig jaar later brengt Renault hulde aan deze legendarisch geworden auto met de concept Renault Alpine A110-50, die wordt voorgesteld tijdens de Grote Prijs van Monaco. Hij heeft een koetswerk in koolstofvezel dat in een nieuwe blauwe lakkleur is gespoten. Die kleur verwijst naar het blauw van de oorspronkelijke Alpines.

Het prototype valt op met zijn bolle koplampen in halve cirkels met led-technologie in een gele kleur. Onder de achterruit is de motor te zien en in elke flank gaapt een luchtinlaat als verwijzing naar de wielkastverbreders op de oorspronkelijke A110. De voorste motorkap scharniert naar voren, die achteraan klapt naar achteren. De deuren gaan dan weer als vleugels naar omhoog. Aan boord van deze sportieve tweezitter is een naakt dashboard te vinden, een stuurwiel met ingebouwd scherm en een bestuurdersstoel met Sabelt-raceharnas.

Het buizenchassis is afgeleid van dat van de Mégane Trophy. De stroomlijn is bijzonder verzorgd om een groot grondeffect te creëren, en op de koffer staat een instelbare spoiler. Om de Renault Alpine A110-50 aan te drijven wordt een beroep gedaan op de 3.5-V6 uit de Mégane Trophy. Die is centraal achterin gemonteerd en levert 400 pk bij 7.200 o/m. Hij is gekoppeld aan een halfautomatische zesbak. De concept weegt slechts 880 kilo en vertoont bovendien een zo goed als ideale statische gewichtsverdeling (47,8/52,2 procent).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten