Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Lotus Omega krijgt elektrische opvolger, wordt Taycan-rivaal

Geschreven door Klaas Janssens op 27-02-2023

Lotus breidt zijn gamma uit met een elektrische supersedan die je als de spirituele opvolger van de Lotus Omega zou kunnen zien. De Porsche Taycan is alvast gewaarschuwd.

In 1989 presenteerde Lotus zijn versie van de Opel Omega 3000 op de Geneva International Motor Show. De sportsedan kreeg een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk gepast dat extra koelsleuven combineerde met bredere wielkasten en een enorme achterspoiler.

De zespitter van de Opel Omega 3000 werd vergroot van 3 naar 3,6 liter en kreeg twee turbo's en een intercooler gepast, waardoor het vermogen naar 377 pk en het maximale koppel naar 557 Nm klom. Die power werd op de achterwielen gezet door de zesversnellingsbak van de Corvette ZR-1. 

De Lotus Omega had aan 5,4 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalde een topsnelheid van 283 km/u. Uiteindelijk zouden er 988 exemplaren gemaakt worden vooraleer de productie in de loop van 1992 gestaakt werd. Ondanks de wankele betrouwbaarheid van de motor is de Lotus Omega een gegeerd verzamelobject.

Lotus Omega

Comeback Lotus Omega als Taycan-rivaal

Inmiddels zijn we enkele decennia verder en ziet het autolandschap er helemaal anders uit. Maar een spirituele opvolger van de Lotus Omega is wel degelijk in de maak, want de Britse sportwagenbouwer is volop bezig met de ontwikkeling van de Type 133. Dat wordt een elektrische supersedan die het vizier op de Porsche Taycan durft richten.

Die Type 133 baseert zich niet op een Opel, maar zal we een heleboel componenten delen met de Polestar 5. Zowel Lotus als Polestar behoren immers tot het indrukwekkende Geely-imperium. Zo bouwt de Polestar 3 ook dezelfde basis als de Lotus Eletre, maar is de uitwerking en de positionering wel helemaal anders. 

Lotus Eletre SUV

Specificaties en rijbereik?

Over de specificaties van de Type 133 houdt Lotus de lippen voorlopig stijf op elkaar, maar het is aannemelijk dat de elektrische supersedan zijn aandrijfgeheel zal delen met de Lotus Eletre. Dus reken op twee elektromotoren met een systeemvermogen van minstens 600 pk. De topversie zou bijna 900 pk sterk worden. En dat is van de moetens, want de topversie van de vernieuwde Porsche Taycan Turbo zou opschuiven richting de 1.000 pk...

De Type 133 is nog niet klaar, toch zou Lotus de elektrische supersedan al in de loop van 2023 willen voorstellen. Net zoals bij de Evija en de Eletre zou de periode tussen de officiële presentatie en de eigenlijke oplevering wel eens lang kunnen duren. Wordt hoe dan ook vervolgd.

Lotus Eletre SUV

Lotus Eterne

Lotus speelt al een hele tijd met het idee om een sportieve vierzitter te maken. Denk maar aan de Lotus Eterne, die in 2010 voorgesteld werd met een hybride aandrijfgeheel. De door een KERS-module ondersteunde 5 liter-V8 zou een piekvermogen van 620 pk combineren aan een maximumkoppel van 720 pk, waardoor de Lotus Eterne in 4 seconden van 0 naar 100 km/u zou sprinten en een topsnelheid van 315 km/u zou halen.

Volgens toenmalig Lotus-baas Dany Bahar zou de Lotus Eterne in de loop van 2015 in productie gaan, maar daar kwam niets van in huis. Het bleek niet het enige project dat eigenlijk een luchtkasteel bleek te zijn. Maar die Type 133 zou er wel degelijk moeten komen.

Lotus Eterne Concept

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten