Nissan wilde niet ontkennend antwoorden op de vraag of de nieuwe, voortaan elektrische, zowat volledig op de Renault 5 gebaseerde Micra een sportieve Nismo-versie zou krijgen. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Japanners de sportieve badge op een elektrische auto zouden kleven, want ook de Ariya is er als Nismo.

Nu sputtert de commerciële machine van Nissan wel een beetje, dus veel geld staat er momenteel niet op de bankrekening. Dat verklaart ook de nieuwe Micra eigenlijk een Renault 5 E-Tech is, want de ontwikkelingskosten van een elektrische auto swingen al snel de pan uit. Ook de volgende generaties van de Juke en de Leaf zullen Renault-dna dragen.

Wie krap bij kas is, moet keuzes maken. En dan lijkt een Nismo-sportversie van een elektrische stadswagen zoals de Micra niet meteen een prioriteit. Tenzij ze die ontwikkeling niet zelf moeten dragen en Renault opnieuw vragen of ze geen Japanse interpretatie van de Alpine A290 op de markt mogen brengen.
Tijd brengt raad, maar het klinkt als een goed idee. Uiteindelijk mikt de Stellantis-groep ook op verschillende paardjes met naast de Lancia Ypsilon HF ook een Peugeot e-208 GTI. Dan moet een Nissan Micra Nismo ook kunnen, toch?
Render: AutoGids x ChatGPT