Een zot verhaal, maar het wordt wel voor waar verteld. Toyota en Mazda zouden een samenwerking aangaan die moet resulteren in een opvolger voor zowel de GR86 als de MX-5. Nieuw is die strategie niet. De GR86 is er ook als Subaru BRZ, terwijl de Mazda MX-5 nauwe banden met de Fiat 124 Spider heeft.

Door de knowhow te bundelen en de productieprocessen te delen, slagen constructeurs erin om dergelijke nichemodellen betaalbaar te houden. Als de verhalen kloppen, dan zou Mazda de technische leiding van het project krijgen. Toyota zou verantwoordelijk zijn voor de hybride aandrijftechnologie. Of dat dan wil zeggen dat de nieuwe GR86 zijn boxermotor verliest, blijft koffiedik kijken.

De NE-generatie van de Mazda MX-5 zou enkel aangeboden worden als roadster met twee zitplaatsen, de volgende GR86 blijft een sportcoupé met vier zitplaatsen (2+2). Hou dat praktisch in zijn werk gaat, moet nog blijken. Mogelijk werkt Toyota met een verlengde wielbasis. De motor komt hoe dan ook vooraan te liggen, verwacht geen nieuwe MR2. Al zou de Celica-benaming wel een comeback kunnen maken, natuurlijk.
Het is niet evident om een business case te bouwen rond sportieve nichemodellen. Maar als dat wil zeggen dat de Toyota GR86 en de Mazda MX-5 een opvolger krijgen, zijn we niet tegen een samenwerking.
Render: ChatGPT x Moniteur Automobile