Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tax Shift ten nadele van diesel

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-07-2015

De regering is klaar met haar begrotingsonderhandelingen. En dat zal ook voor automobilisten verandering brengen, dankzij een verlaging van de accijnzen op benzine maar daarentegen een verhoging van deze op diesel...

Omdat ze een invloed hebben op “milieu en gezondheid” worden sommige accijnzen opgetrokken, onder meer deze op dieselolie. De prijs voor diesel aan de pomp zal dus stijgen in ons land. Tegelijkertijd wil de regering deze op benzine laten dalen, “opdat beide prijzen dichter bij elkaar komen te liggen” via een “progressieve logica”. Wie voor een elektrisch aangedreven auto kiest, moet ook weten dat de BTW op elektriciteit terug opgetrokken wordt van 6 naar 21%. Ook voor “milieu en gezondheid”?

Partikels

De schadelijkheid van diesel is al langer een onderwerp van gesprek door zijn giftige uitlaatgassen. Maar diesel laat ook toe minder te verbruiken en dus minder CO2 uit te stoten en dat is dan weer goed voor het milieu. Vandaar dat hij lage tijd op het zogenaamde eco-label kon rekenen, indertijd gehonoreerd met premies (in Wallonië pas afgeschaft in 2014). Maar de Europese uitstootnormen worden steeds strenger, in het bijzonder voor fijn stof en stikstofoxide, twee dingen waar de diesel niet zo goed scoort.

De generatie van 2009

Degenen die in 2009 een diesel kochten omwille van de toenmalige premie gaan nu waarschijnlijk een toontje lager zingen, vooral als zij zich hoofdzakelijk in de stad voortbewegen. Niet alleen werden zij al een tijd geleden opgeschrikt door een verhoogd pechrisico (verstopte roetfilters onder meer), nu zullen ze binnen afzienbare tijd ook nog eens zoveel gaan betalen aan de pomp als voor ongelode superbenzine.

Ecofiscaliteit

Het probleem met de ecofiscaliteit is dat er nog steeds weinig visie achter zit. Op termijn is het logisch dat benzine en diesel op dezelfde manier getaxeerd worden en ze kosten ook ongeveer even veel om te produceren. Maar de hogere taxatie voor het gebruik van een auto (via het verbruik) zou kunnen gecompenseerd worden door een lagere taxatie van het bezit ervan. Van die kant horen we echter niks vanwege de overheid. Komt daarbij dat moderne diesels (Euronorm 6) en benzinemotoren met directe injectie qua uitstoot van fijn stof in elkaars buurt zitten. Misschien moeten we wachten op de nieuwe, meer realistische euronormen voor 2017 alvorens we belangrijke knopen qua fiscaliteit doorhakken. Ondertussen int de staat al vrolijk verder. Alle beetjes helpen...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten