Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Deze Bugatti Chiron is het duurst van allemaal

Geschreven door Klaas Janssens op 02-02-2023

RM Sotheby's heeft de unieke Bugatti Chiron Profilée geveild voor een waanzinnige 9.792.500 euro. En dat is nog zonder btw.

De Bugatti Chiron komt in een heleboel vormen en gedaantes, maar de Profilée is de duurste van allemaal. Dit unieke exemplaar dat zich baseert op de Pur Sport, werd door RM Sotheby's geveild voor de waanzinnige som van 9.792.500 euro. Tel daar de btw bij op en je komt uit op een dikke 12 miljoen euro. En dat maakt de Bugatti Chiron Profilée tot de duurste nieuwe wagen die ooit onder de hamer ging.

De Profilée is geeneens de krachtigste noch de snelste Bugatti Chiron, maar als laatste model van de reeks wel een unieke mengelmoes van verschillende modelversies. De technische basis is die van de Pur Sport, maar dan zonder diens vaste achterspoiler. De Profilée houdt het immers bij een elegant eendenstaartje.

Bugatti Chiron Profilée

Wat is er zo speciaal aan de Profilée?

Naast die specifieke achterspoiler komt de Bugatti Chiron Profilee ook met een herwerkte voorzijde, met grotere luchtinlaten, een nieuwe splitter en een aangepast hoefijzergrille. Het is tevens de enige Chiron met een koetswerk in Atlantic Silver Blue, een tint die gecombineerd wordt met een vernislaagje in Bugatti Bleu Royal.

Het interieur van de Bugatti Chiron Profilée krijgt een afwerking van geweven leder. Er zouden liefst 2.500 meter stroken leder nodig geweest zijn om de middentunnel en deurpanelen te bekleden. Ook technisch is er het een en het ander aangepast, want de Profilée heeft aangepaste veren en een achteras met meer negatief camber dan de Bugatti Chiron Pur Sport waarop hij zich baseert.

Bugatti Chiron Profilée

Prestaties van de Profilée?

In tegenstelling tot de Pur Sport waarop hij gebaseerd is, houdt de Bugatti Chiron Profilée het bij een wat mildere specificatie van de W16-krachtbron. Geen 1.600 paarden die aan de teugels sleuren, maar 'slechts' 1.500. Niet getreurd, het blijft een snelle jongen.

Geholpen door de ingekorte brugverhouding van de versnellingsbak heeft de Bugatti Chiron Profilée aan 5,5 seconden genoeg om van 0 naar 200 km/u te knallen en daarna met de vingers in de neus door te stomen naar een topsnelheid van 380 km/u. Je hebt alleen een stukje verlaten snelweg nodig.

Bugatti Chiron Profilée

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten