Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Cop to Cap

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-03-2010

De Belg Xavier Van der Stappen rijdt in een lichte elektrische wagen van Kopenhagen naar Kaapstad. Zijn tocht van 18.000 kilometer gaat door 25 Europese en Afrikaanse landen, zonder een druppel brandstof te verbruiken.

De etnograaf-regisseur Xavier Van der Stappen, die in november in Kopenhagen (Denemarken) vertrok, wil met zijn niet-vervuilende voertuig Kaapstad in Zuid-Afrika bereiken. Na een pauze vertrekt hij nu zaterdag opnieuw vanuit Brussel. Zijn reis van meer dan 18.000 kilometer brengt hem in 25 Europese en Afrikaanse landen. Zijn vervoermiddel is een elektrische tweezitter die 110 km/h kan rijden, maar met het oog op het rijbereik is de topsnelheid begrensd op 80 km/h. Het parcours Cop to Cap vermijdt trouwens de snelwegen. De wagen wordt herladen door de zon of aan het elektriciteitsnet.

Het prototype weegt met zijn onderstel in versterkt aluminium amper 80 kilogram. De tweezitter beschikt over lithium-polymeerbatterijen die verpakt zijn in zakken zodat ze beschermd zijn tegen stof. Een energierecuperator op de assen en zonnepanelen voorzien de wagen van elektriciteit. Zijn rijbereik bedraagt 300 kilometer, maar dat stijgt tot 450 kilometer dankzij een aanhangwagen met zonnepanelen. De bestuurder kan gebruikmaken van een navigatiesysteem en een boordcomputer om toezicht te houden op zijn traject. Verder is er een mp3-speler en klimaatregeling (een verbeterde ventilator van een computer met luchtkoeling). Op veiligheidsvlak is dit prototype, gezien de nachtelijke etappes in woestijnachtige omgevingen, uitgerust met richtingaanwijzers, xenonlichten, leds en airbags. Tot slot produceert hij water door middel van condensatie.

De Belg is niet aan zijn proefstuk. In 2009 reed hij van Dakar naar Brussel, hetzij 9.000 kilometer, in een elektrisch aangedreven trapauto. Dit parcours nam 165 uren in beslag. Voor zijn nieuwe uitdaging vertrok hij in november vanuit Denemarken tijdens de klimaatconferentie in Kopenhagen. Daarna bleef hij twee maanden in Brussel, met name voor een tentoonstelling over alternatieve energie. Van hieruit vertrekt hij nu in zuidelijke richting. In Frankrijk heeft hij meerdere ontmoetingen in het kader van de week van de duurzame ontwikkeling, met in het bijzonder een meerdaagse tussenstop van 24 tot en met 28 april in Saint-Etienne en Lyon. Daarna zet hij zijn reis verder die hem door Marokko, Mauritanië, Senegal, Mali, Burkina Faso, Kameroen, de twee Congo's, Angola, Namibië en uiteindelijk Zuid-Afrika zal voeren in juni. Net op tijd voor het wereldkampioenschap voetbal.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten