Er zijn verschillende manieren om het rijbereik van een elektrische auto te maximaliseren, maar het komt er steevast op neer om de gegenereerde energie zo optimaal mogelijk te benutten. En dan denken we aan het beperken van de rolweerstand van de banden, aan het beperken van de totale massa en natuurlijk aan het verkleinen van de luchtweerstand. En toch is het een elektrische pick-up die zonet het grootste rijbereik voor een elektrische productiewagen achter zijn naam schreef.

De Chevrolet Silverado EV doet beter dan de 1.205 kilometer die de Lucid Air onlangs haalde op een batterijlading. De elektrische pick-up haalde immers een rijbereik van 1.059 mijl/1.704 kilometer tussen twee laadbeurten. Niet slecht voor een EV die een geblokt koetswerk van bijna 6 meter lang combineert met een rijklaar gewicht van zo'n 3,9 ton.
Hoe heeft de Chevrolet Silverado EV dat gedaan?
Het gaat om de Max Range-versie van de elektrische Chevrolet Silverado en die beschikt over een accupakket met een spectaculaire capacaiteit van zo maar eventjes 200 kWh. Volgens de Amerikaanse EPA-norm geraakt de pick-up daar 793 kilometer ver mee, maar een groepje techneuten van moederhuis General Motors deden daar dus nog eens 900 kilometer bij.

Daarvoor haalden ze wel de trukendoos boven. Aan het aandrijfgeheel werd niet gesleuteld, zodat de recordwagen een standaard Silverado EV zou blijven. Maar de banden werden wel zo hard mogelijk opgepompt, overbodige balast zoals het reservewiel werd verwijderd en over de laadbak werd een doek gespannen om de aerodynamica te bevorderen. Tijdens de recordrit werd niet harder dan 40 km/u gereden, zonder passagiers en zonder de airco in te schakelen.
Hoe groter de batterij, hoe verder je geraakt. Zeker als je er een extreem zuinige rijstijl op kan nahouden. Maar helemaal eerlijk speelde Chevrolet het spel natuurlijk niet. Niettemin: knap wat de Silverado EV presteert.