Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Manhart Integrale 400: ode aan het glorieuze verleden van Lancia

Geschreven door Yeelen Möller op 17-07-2023

Manhart kennen we vooral als BMW-tuner, maar het bedrijf heeft ook een Classics-afdeling die deze Lancia Delta HF Integrale heeft gemoderniseerd en en passant het vermogen quasi heeft verdubbeld!

De Lancia Delta HF Integrale maakte eind de jaren 80 en begin jaren 90 furore in het wereldrallykampioenschap, met 4 rijderstitels en 5 constructeurstitels, waarmee de iconische status van deze hothatch werd verzegeld. En niet geheel toevallig beleefden ook de verkoopcijfers van Lancia hun hoogdagen in dezelfde periode.

Een succes dat beetje bij beetje afbrokkelde tot het absolute dieptepunt van nu, nu het merk is beperkt tot zijn thuismarkt en enkel nog de Ypsilon in het gamma heeft – die echter bijzonder succesvol blijft in Italië dankzij zijn gunstige prijs. Maar Lancia staat op het punt uit zijn as te herrijzen. En Manhart heeft net dit moment gekozen om de Integrale 400 voor te stellen, een bijzonder sportieve restomod van de iconische hothatch.

Bijna dubbel zoveel pk's!

De 400 in die naam staat voor het prestatieniveau, al heeft Manhart daar een beetje naar boven afgerond: in totaal produceert de 2 liter grote viercilinder-turbo van de Delta nu 375 pk en 550 Nm. Een flinke verbetering ten opzichte van de originele 205 pk en 298 Nm in de HF Integrale 16v, wat de Integrale 400 te danken heeft aan een nieuwe turbo, gesmede zuigers, een nieuwe nokkenas, een krachtigere brandstofpomp, een verbeterde in- en uitlaat en ook een upgrade voor de koeling. Dat alles wordt natuurlijk aangestuurd door een nieuwe ECU om aan dat piekvermogen te geraken.

Ook de transmissie, een manuele vijfbak, werd uit elkaar gehaald en versterkt met onderdelen van Group N, terwijl de koppeling van Sachs komt. De wegligging werd gemoderniseerd dankzij een Variant 3-schroefset van KW, terwijl de remschijven vooraan nu 380 mm groot zijn en worden aangegrepen door Brembo-klauwen met 4 zuigers. OZ Racing stond in voor de Rallye Racing-velgen van 17 duim.

Relatief bescheiden

Flinke mechanische ingrepen, dus, maar de cosmetische veranderingen bleven eerder beperkt. Het model kreeg een matgroene wrap met Manhart-striping en een nieuwe dakspoiler. Aan boord is er nieuw leer en Alcantara, een shortshifter, Manhart Evo-instrumenten en een nieuw sportstuur. Voorlopig is dit een one-off, maar heb je zelf een Delta Integrale die je op deze manier wilt aanpakken, dan doet Manhart dat met alle plezier... en tegen een prijs op aanvraag.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten