Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Over en uit voor de Mercedes-AMG C 63 met viercilinder?

Geschreven door Yeelen Möller op 08-04-2025

Het gonst al jaren van de geruchten dat de Mercedes-AMG C 63 met viercilinder op de schopstoel gaat. Een V8 komt er niet, maar nu zou er toch plek zijn gevonden voor een zescilinder onder de kap...

De nieuwste Mercedes-AMG C 63 werd in 2022 gelanceerd en maakte indruk met zijn cijfers: 680 pk, 1.020 Nm en een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,3 seconden. Daarmee liet hij zijn voorganger ver achter zich, die het nog met maximaal 510 pk moest zien te rooien. Maar de manier waarop de nieuwste C 63 zijn vermogen behaalde, kon op minder gejuich rekenen van de fans.

Complexe en zware aandrijflijn

Onder de motorkap schuilt namelijk geen dikke achtcilinder zoals bij de voorgaande generaties, maar een bescheiden tweeliter viercilinder. Een door AMG met de hand gebouwd exemplaar met een elektrische turbo, die op zijn eentje al een bizarre 477 pk opwekt, maar dan nog. De rest komt van een elektromotor op de achteras die zijn energie put uit een 6,1 kWh grote batterij. Niet groot genoeg om praktische afstanden te kunnen afleggen, wel om je in je zetel te drukken als de omstandigheden het toelaten.

Die complexe aandrijflijn zorgt voor een hoog gewicht (meer dan 2,1 ton voor zowel de C 63 sedan als de break), wat het bochtengedrag aantast, maar ook voor een minder voorspelbaar rijgedrag. De hybride viercilinder is nogal ‘piekerig’ ten opzichte van de meer lineaire V8 van AMG, en met 680 pk onder je kont moet de elektronica al snel ingrijpen om niet in de gracht te belanden.

Zescilinder op komst met de facelift?

Kortom, de liefhebbers vragen al jaren aan Mercedes om de AMG C 63 weer uit te rusten met meer cilinders om de emotie terug te brengen naar het model. BMW heeft nog steeds een zes-in-lijn liggen in de M3, die nu ook als Touring wordt verkocht en daarmee steeds meer klanten afsnoept van Mercedes-AMG. Ook Audi zou de volgende generatie RS 5 een V6 toevertrouwen, maar dan wel als (plug-in)hybride om de Europese CO2-goden niet te tarten.

En het lijkt erop dat Mercedes eindelijk gaat zwichten voor de druk met de aanstaande facelift van de C-Klasse, die tegen 2026 wordt verwacht. Twee jaar geleden ontkende het merk nog stellig dat de V8 zou terugkeren naar de C 63. Dat lijkt nog steeds niet gelogen, want volgens de laatste geruchten wordt de viercilinder vervangen door de 3-liter zes-in-lijn van 449 pk uit de CLE 53. Klanten zouden daarbij kunnen kiezen tussen een mildhybride AMG C 53, of een plug-inhybride AMG C 63, op basis van de E 53 Hybrid, die 585 pk levert. De kans bestaat dus dat er wel wat paardjes verloren gaan met deze motorwissel. En dat het gewicht alsnog aan de hoge kant blijft...

Bron: MBPassion

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten