Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Update / Mazzanti Evantra Pura: instapversie van 761 pk

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-10-2021

Mazzanti presenteert een derde uitvoering van zijn supercar Evantra: de ‘instapversie’ Pura, die met 761 pk en minder dan 1300 kg de nadruk legt op een puurdere rijervaring.

Mazzanti, een kleine Italiaanse supercarfabrikant, had zijn Evantra al in twee versies voorgesteld, de Millecavalli R en de 771, die nu vergezeld worden door een derde, meer 'basic' uitvoering. Die iets minder krachtige en lichtere Pura is meer gericht op rijsensaties en efficiëntie dan op pure acceleratie.

2021 Mazzanti Evantra Pura

Van 761 tot 1.121 pk

Aanvankelijk werd de Mazzanti Evantra aangeboden als 771, met een drukgevoede 6.2-V8 die 771 pk ontwikkelde. Die versie werd opgewaardeerd tot de Evantra 781 met... 781 pk. Op het hoogste niveau heeft de Evantra Millecavalli R nu 1.121 pk uit een 7,4 liter grote biturbo-V8. Maar het grote nieuws is de derde variant, Pura genaamd, die teruggaat naar de basis: rijplezier.

De Pura is gebaseerd op de 781, waarvan de motor werd gedowntuned tot 761 pk. Hij onderscheidt zich vooral door zijn gewicht van minder dan 1.300 kg (1.289 kg om precies te zijn). Dat betekent dus een indrukwekkende verhouding gewicht-vermogen van 1,69 kg/pk. Genoeg om vanuit stilstand na 2,9 seconden de 100 km/u-grens te passeren en een topsnelheid van 360 km/u te bereiken. En dat allemaal met louter achterwielaandrijving. De drukgevoede V8 is gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling.

Verrassend licht

Terwijl sommige specialisten zoals McLaren en Ferrari carbon en aluminium gebruiken om het gewicht van hun supercars binnen aanvaardbare grenzen te houden, slaagt Mazzanti erin onder de 1.300 kg te blijven ondanks de enorme V8 in een chassis dat bestaat uit een centraal frame van hogeweerstandsstaal met een kokerprofiel. Voor belangrijke delen zoals de veiligheidskooi en het achterste subframe Chroom-molybdeen wordt gebruikt.

Bovendien zegt de Italiaanse constructeur zich te hebben geconcentreerd op rijgevoel en efficiëntie.Daarvoor wordt echter geen ophanging met dubbele driehoeken of meerarmige assen gebruikt, maar zowel voor- als achteraan MacPherson veerpoten. Een verstelbare ophanging is optioneel. Achter de wielen (de voorste 19 duim groot, de achterste 20 duim) gaan koolstofceramische remmen van Brembo schuil met remklauwen van vooraan 378 mm en achteraan 356 mm en respectievelijk 6 en 4 zuigers.

2021 Mazzanti Evantra Pura

Zeer beperkte oplage

Origineel aan de Mazzanti Evantra is dat de deuren een stuk uit het dak happen en omgekeerd openen, naar achteren. Dergelijke “zelfmoorddeuren” zie je niet elke dag op een moderne supercar. Met deze update maakt de Evantra ook van de gelegenheid gebruik om zijn interieur te vernieuwen, dat een centraal scherm omvat, gekoppeld aan een digitaal instrumentenpaneel. De klant kan echter ook kiezen voor een stuurwiel met een geïntegreerd scherm waarop essentiële informatie wordt weergegeven, zoals de ingeschakelde versnelling en het ideale moment om te schakelen.  Alles wordt gedaan volgens de wensen van de klant, elk exemplaar is uniek. Bovendien is de productie bijzonder beperkt, aangezien Mazzanti maar zo’n 5 exemplaren per jaar zal bouwen. Exclusiviteit gegarandeerd dus.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten