Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Actieve rijhulpsystemen worden maar weinig gewaardeerd

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-08-2019

Een onderzoek van J.D. Power toont aan dat sommige rijhulpjes maar weinig worden gewaardeerd. Het meest gehate? De rijstrookassistent, die systematisch wordt uitgeschakeld door 61% van de bestuurders.

Een adaptatieve snelheidsregelaar die een (lange) veiligheidsafstand aanhoudt, de snelheid die (soms foutief) wordt ingesteld op basis van de geldende beperking of een rijstrookassistent die (soms brutaal) aan het stuur draait: deze rijhulpsystemen zijn alomtegenwoordig geworden. Ze zijn bedoeld om het risico op ongevallen te verlagen, vooral door afleiding. Volgens een onderzoek van J.D. Power zijn er echter weinig automobilisten met een recente wagen in de VS overtuigd van die systemen. Ze worden vaak als 'frustrerend' of 'afleidend' beschouwd, vooral wanneer de constructeur het systeem zeer opdringerig heeft ingesteld tijdens het rijden en als het steeds wordt geactiveerd bij het starten.

Uitknop

Het meest 'gehate' rijhulpsysteem is de rijstrookassistent, die de auto ook echt bijstuurt (en dus niet gewoon waarschuwt). Gemiddeld 61% van de bestuurders schakelt dit systeem uit, dat ze als brutaal aanschouwen. 23% van de bestuurders vindt het zelfs gevaarlijk. In de praktijk hangt het veel af van het model. Voor sommige wagens vindt 50% van de bestuurders het systeem storend, tegenover 90% voor anderen!

Geen betweter nodig

Bestuurders houden dus niet van slecht geïntegreerde hulpjes. Ze willen natuurlijk wel hulp om een ongeval te vermijden, maar geen technologie die hen er constant aan herinnert. Vooral omdat de software soms te voorzichtig of ronduit onhandig is. Het komt regelmatig voor dat een waarschuwing wordt gegeven wanneer er geen gevaar is, of wanneer de bestuurder perfect zijn traject onder controle heeft. Sterker nog: "Niemand wil continu te horen krijgen wat hij moet doen", volgens J.D. Power.

De goede en de slechte leerlingen

Eén auto sprint er bovenuit: de Kia Stinger. Onder de 38 Amerikaanse modellen van de studie, is dat de auto waarbij de eigenaars zijn rijhulpmiddelen het meest waarderen. Andere auto's die in de minst storende categorie worden geklasseerd: Chevrolet Blazer, Ford Expedition, Hyundai Kona, Porsche Cayenne en Toyota C-HR. Onder de slechte leerlignen vinden we, in willekeurige volgorde, de Audi Q8, de BMW 5 Reeks, de Chevrolet Silverado, de Hyundai Accent, de Hyundai Santa Fe, de RAM 1500 en de Volkswagen Jetta.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder eigenaars van 38 modellen in de VSA tijdens de eerste 9 dagen van hun aankoop.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten