Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Afleiding tijdens het rijden: een duidelijke vergelijking

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-09-2022

De Duitse automobielvereniging ADAC en de Zwitserse Touring Club TCS hebben de belangrijkste bedieningsorganen van zes middenklassers vergeleken. Aanraakschermen scoorden daarbij het laagst.

Het steeds grotere aantal functies en bedieningsorganen vormt een echte uitdaging voor auto-ontwerpers en ingenieurs. De verleiding is groot om alles via een centraal aanraakscherm te laten verlopen. Maar is dat de meest ergonomische oplossing? Dat zochten de Allgemeine Deutsche Automobil-Club (ADAC) en de Touring Club Suisse (TCS) uit door de belangrijkste comfort- en veiligheidsfuncties van zes middenklassers met elkaar te vergelijken: de BMW 1 Reeks, de Dacia Sandero, de Mazda 3, de Mercedes A-Klasse, de Tesla Model 3 en de Volkswagen Golf.

Eye tracking

De test houdt geen rekening met stem- of gebaarcommando's. De teams van ADAC en TCS hebben zich uitsluitend geconcentreerd op het gebruiksgemak van knoppen, aanraakschermen en/of controllers/touchpads. Er werd met name gekeken naar de bediening van de airco, het gebruik van het infotainmentsysteem en het activeren van veiligheidsfuncties zoals ruitenwissers, verlichting en waarschuwingsknipperlichten. De afleiding werd geregistreerd door middel van video-observatie met eye tracking van 24 bestuurders die niet in de autosector werkzaam zijn, niet vertrouwd waren met de voor de test gekozen merken en minder dan 6.000 km per jaar afleggen.

Top

De twee modellen die volgens de testers het best scoorden tijdens een traject op een afgesloten terrein met een snelheid tussen 40 en 50 km/u, waren de Mazda 3 (aan kop met 72%) en de BMW 1 Reeks (68%). Zij kregen dan ook de beoordeling "sterk aanbevolen". Hun gemeenschappelijke punt? Een bediening met regelaars en schakelaars. Het rapport vermeldt "het intuïtieve gebruik van veiligheidsfuncties (lichten en ruitenwissers) en het feit dat beide modellen een afzonderlijke bedieningseenheid voor de airco hebben, wat het gemakkelijker maakt vaak gebruikte functies in te stellen".

Met aanraakscherm

Ook de Volkswagen Golf (66%) en de Dacia Sandero (64%) met aanraakscherm kregen de beoordeling "sterk aanbevolen". Het instellen van de navigatie gaat sneller op het aanraakscherm dan met een controller. Toch hadden de testers enkele bedenkingen. Het feit dat je het aanraakscherm moet gebruiken om de airco van de Golf te regelen, wordt bijvoorbeeld als "kritiek" beschouwd. De Dacia zondigt met de bediening om de mistlampen aan te zetten en het ingeven van een adres in het navigatiesysteem.

Aan de verkeerde kant

De Mercedes A-Klasse eindigde op de voorlaatste plaats, met de beoordeling "Aanbevolen", (50%), voornamelijk als gevolg van zijn touchpad, een oppervlak dat gevoelig is voor aanraking. Deze aanraakzone werd onnauwkeurig bevonden, waardoor de aandacht meer werd afgeleid. Testers die voor het eerst in een Mercedes reden, verloren ook tijd met het vinden van de bediening voor de ruitenwissers: links van het stuurwiel. Ze slaagden er ook niet in om de radiozender te veranderen. Bovendien waren de bedieningsorganen van de airco te laag en voorzien van te kleine symbolen.

Flop

Het grote centrale scherm van de Tesla Model 3 maakte geen indruk op de testers van ADAC en TCS. Het heeft "het grootste potentieel voor afleiding voor nieuwelingen". Als gevolg daarvan kreeg de elektrische berline de laagste score met de beoordeling "aanbevolen met voorbehoud". Voor bepaalde functies van de verlichting en de ruitenwissers moet je via het aanraakscherm gaan, wat tot lange actietijden leidt. Een telefoontje ontvangen was ook een probleem. Bovendien slaagde slechts één proefpersoon erin om zonder hulp de waarschuwingsknipperlichten te vinden... doordat de knop dezelfde kleur heeft als de hemelbekleding.

LEES OOK Aanraakschermen versus ouderwetse toetsen: wie wint?

Besluit?

De beste garantie voor veiligheid is een zekere standaardisering van de essentiële bedieningsorganen: ruitenwissers aan de rechterkant van het stuur en een duidelijk zichtbare knop voor waarschuwingsknipperlichten die in het rood is gemarkeerd. Bovendien mag de airconditioning niet alleen met een aanraakscherm werken. De aparte bedieningseenheid moet goed geplaatst zijn met grote toetsen en leesbare symbolen. Anderzijds is een touchscreen een doeltreffend instrument voor communicatie, navigatie en infotainment, omdat het coderen en manipuleren minder tijd vergt dan met een fysieke controller. Advies van ADAC en TCS: controleer altijd de positie van essentiële bedieningsorganen voordat je met een nieuwe auto of een huur- of leenvoertuig gaat rijden.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten