Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / De Belg en zijn reisgedrag

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-07-2010

De automobilistenvereniging VAB en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) hebben de resultaten van een dubbele enquête over het reizen met de wagen bekendgemaakt. De bedoeling was om het beste vertrekmoment te bepalen.

Ongevallen en files vormen de belangrijkste risico's voor reizende automobilisten. De VAB en de VUB hebben de resultaten gepubliceerd van een enquête bij 3.326 bestuurders over hun gedrag als ze met de auto op vakantie vertrekken. Deze studie toont ook de beste tijdstippen om te vertrekken en zo ongevallen te vermijden die gelieerd zijn aan vermoeidheid en verkeersopstoppingen.

De enquête onderscheidde drie leeftijdsniveaus. De jongste bestuurders (minder dan 25 jaar) zijn het meest onbezonnen. Ze vertrekken vaak 's nachts zonder goed uitgerust te zijn en rijden dan de grootste afstanden (soms 1.200 kilometer) met zeer korte pauzes. De categorie tussen 25 en 55 jaar legt trajecten af tussen 800 en 1.200 kilometer. Ze lassen sneller een pauze in en die onderbrekingen duren ook langer. Tot slot is er de groep van meer dan 55 jaar, die vermijdt om 's nachts te rijden en regelmatig een pauze neemt. Deze bestuurders staan anderzijds ook niet graag hun stuur af aan een tweede bestuurder...

De VAB en de VUB hebben vastgesteld dat wie op vrijdagavond of tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag vertrekt, in de ergste files verzeild raakt. Dat gebeurt meestal dicht bij de eindbestemming. Door het vertrek enkele uren uit te stellen op zaterdag kunnen de grootste opstoppingen vermeden worden en wordt de kans op slaperigheid bovendien verminderd.

Die slaperigheid werd trouwens onderzocht aan de hand van automobilisten die voorzien waren van sensoren. Zij legden een traject van 740 kilometer af naar het zuiden van Frankrijk de nacht na een werkdag. De terugkeer stond gepland op een zondag na een volle dag rust. De resultaten hoeven geen betoog: tekenen van vermoeidheid duiken 's nachts en op het einde van een trip zeer snel op. Alarmerender is dat het opmerken van die sufheid veel te laat gebeurt.

Bekijk ook even onze 'praktische tips' en dan vooral die over 'op vakantie met de auto'. Daar vindt u heel wat links over onderwerpen zoals vermoeidheid, het verkeersreglement in het buitenland of de tolsystemen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten