Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Hoe putten in het wegdek worden gevormd

Geschreven door David Leclercq op 02-04-2019

De reputatie van de Belgische wegen is ongeëvenaard in termen van kwaliteit. Toch is het nuttig om te onthouden hoe putten in het wegdek worden gevormd, vooral aan het einde van de winter.

Het is een bekend liedje: aan het einde van elke winter hebben de onderhoudsdiensten van de gemeentelijke, regionale en federale wegen werk voor de boeg. Want met de komst van de lente worden er veel kuilen gevormd, die hier en daar ook steentjes achterlaten die snel de voorruit en de lak van uw auto kunnen beschadigen. Vandaar de vraag: hoe worden deze putten gevormd? Het simpele antwoord van aan de toog: het komt door de vorst. Maar in werkelijkheid is het een beetje ingewikkelder dan dat...

Temperatuurschommelingen

Het feit is er dat de winter van 2018-2019 niet bijzonder koud was, aangezien we in februari zelfs een quasi-zomerperiode konden meemaken. Welnu, dat is precies waar de schade vandaan komt: temperatuurschommelingen die erg slecht worden verteerd door het asfalt. Het zijn dus de opeenvolgende periodes van vorst en dooi die onze wegen verslechteren. En dit jaar hebben we onze portie wel gehad!

Oppervlaktelaag

In werkelijkheid is het de oppervlaktelaag van de wegbekleding die het meest gevoelig is voor vorst- en dooiperiodes. Volgens Robert Charlier, professor en wegenexpert aan de universiteit van Luik, moeten de temperaturen zelfs niet extreem zijn, met 0 °C als kantelpunt. Dat legt hij uit in een interview aan de RTBF. De expert legt uit dat “tijdens het vriezen het water zich ophoopt, uiteindelijk in de vorm van ijs in de weg. Aan de andere kant komt het water weer vrij in dooiperiodes. Wanneer uw voertuig over de weg rijdt, is er onder de banden een vrij hoge druk en wordt dit water weggeduwd met veel kracht. Op dat moment heeft het een significante destructieve kracht.”

De oplossing van de dooibarrière

Robert Charlier roept een technische oplossing op om het fenomeen tegen te gaan: de dooibarrière. Daarmee wordt het verkeer op bepaalde plekken gewoonweg verboden. Zoals de professor uitlegt: “Dit is een vrij algemene praktijk in een aantal koude landen of regio’s. We zien het in berggebieden, zoals in de Alpen, of in Scandinavië. Of soms zelfs bij ons. Vorig jaar verbood een aantal gemeenten in de Ardennen het verkeer op secundaire wegen tijdens de dooiperiode.” Dit lijkt moeilijk toe te passen op onze al overbelaste wegen. Maar ook ons aanbestedingssysteem dat de voorkeur geeft aan de goedkoopste aanbieders lijkt, logisch genoeg, soms de kwaliteit van ons wegennet te verminderen. Deze vraag dient gesteld te worden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten