Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Ontploffing bij waterstofstation: eerste gegevens van het onderzoek

Geschreven door David Leclercq op 21-06-2019

Op 10 juni 2019 is er een waterstofstation ontploft vlakbij Oslo in Noorwegen. Dit zijn de eerste resultaten van het onderzoek.

Afgelopen 10 juni is er een tankstation voor auto’s op waterstof ontploft in Noorwegen, vlakbij de hoofdstad Oslo. De brand was bijzonder moeilijk te blussen en NEL, het bedrijf dat het netwerk van stations beheert, heeft onmiddellijk alle andere waterstofstations met dezelfde technologie gesloten.

Eerste resultaten

Tegelijkertijd gingen er experts aan het werk om het incident te onderzoeken. Ze hebben al ontdekt dat de ontploffing het gevolg was van een lek in de hogedruktank. Op deze manier heeft een waterstofwolk zich kunnen vormen om vervolgens vlam te vatten en de explosie in gang te zetten. De experts sluiten een menselijke fout, vandalisme of terrorisme nog niet uit.

De risico’s

Als onbetwiste brandstof van de toekomst blijft waterstof erg moeilijk te beheren en er is een erg hoog risico op lekkage door de extreem kleine omvang van de moleculen. Deze laatsten maken het moeilijk voor ingenieurs om de waterstofdichtheid van de installaties te verzekeren, vooral omdat de hoge opslagdruk het nog wat moeilijker maakt. Als gevolg daarvan is geen enkele tank ooit perfect afgedicht, en kan hij leeglopen wanneer een voertuig lang stilstaat. Waterstof heeft ook tien keer minder energie nodig dan methaan om te ontvlammen, en wanneer waterstof onder hoge druk lekt, kan het omgekeerde van het Joule-Thompsoneffect zich afspelen: het lek warmt de waterstof op waardoor die spontaan ontvlamt. Daarom begrijpen we de beslissing van NEL om de stations te sluiten en de installaties te analyseren voor een eventueel miniem foutje.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten