Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / Inbox - Guy De Pré: Een toekomst voor onze oudjes

Guy De Pré is naast een gevierde radiopresentator ook een grote autoliefhebber, met (vooral) een zwak voor Italiaanse ‘oudjes’.

De kogel is door de kerk: het Europese parlement besliste dat er vanaf 2035, over amper 12 jaar, geen nieuwe auto’s verkocht mogen worden die nog CO2 uitstoten. Met andere woorden: gedaan met verbrandingsmotoren. In de plaats daarvan komen bijna uitsluitend elektrisch aangedreven auto’s. In principe zouden ook vierwielers op waterstof kunnen, maar in die hoek blijft het voorlopig nog vrij stil. Volgens het Europese parlement zullen we na 2035 met onze huidige auto’s kunnen blijven rijden, want de nieuwe regels betekenen niet dat alle auto’s op de weg vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten; de regels hebben geen invloed op bestaande auto’s. Wie voor 2035 een nieuwe wagen koopt, kan ermee rijden tot het einde van de levensduur, en ook na 1935 zal het mogelijk zijn om tweedehands benzine- en dieselwagens te kopen en te verkopen, en er brandstof voor te vinden. Maar het zal een pak duurder worden, want de prijzen van brandstof, onderhoud, aankoop en verzekering zullen fors stijgen. Het zal dus volgens het Europese parlement voordeliger zijn om elektrisch te rijden omdat de elektriciteitsprijzen lager zullen liggen dan de benzineprijzen. Eerst zien, zei de blinde…

Volgens Peeter Henning, CEO van de BEHVA, de overkoepelende organisatie die de belangen van de oldtimerclubs in ons land behartigt, en lid van de internationale wetgevende commissie, gaan er momenteel geen stemmen op om historische voertuigen te bannen. Integendeel, Europa stelt dat er uitzonderingen moeten komen voor historische voertuigen.  Maar als het gros van ons wagenpark elektrisch wordt, zullen er geen of toch veel minder benzinestations zijn, en olie en smeermiddelen zullen zeldzaam worden, want die dingen heb je voor elektrische auto’s niet nodig. Er zijn wel al testen uitgevoerd met nieuwe synthetische brandstoffen, en die leverden positieve resultaten op. Voor olie en smeermiddelen zijn er grote spelers op de markt die vandaag al speciale oliën en smeermiddelen aanbieden voor historische voertuigen. Die bedrijven gaan niet zomaar verdwijnen, gezien de winsten die ze boeken.

"We zullen oldtimers op een andere manier (moeten) gebruiken."

Ja, er is dus nog een toekomst voor onze oldtimers. Maar wellicht zullen we ze op een andere manier (moeten) gebruiken, met waarschijnlijk meer beperkingen dan nu. En dat is voor al die gepassioneerde liefhebbers van classic cars niet meteen een vrolijk vooruitzicht. De overheid zou ons net dankbaar moeten zijn dat we het mobiele erfgoed in stand houden, en hopelijk houdt ze daarmee rekening op het gebied van belastingen. Of is dat naïef van mij?

Als oldtimerliefhebbers kunnen wij er ondertussen wel voor zorgen dat de buitenwereld een positief beeld krijgt van onze hobby. Dat betekent rondrijden met een goed onderhouden voertuig, met het nodige respect voor het milieu. Gebruik je oldtimer enkel voor recreatieve activiteiten, en dus niet voor woon-werkverkeer. Ten slotte nog een tip: zet je in voor een goed doel met je klassieke auto. Dat is sympathiek, zinvol, en je houdt er zelf ook een fijn gevoel aan over.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten