Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Volkswagen Polo GTI?

Geschreven door Alain Devos op

AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos probeert de opgefriste Volkswagen Polo GTI, een van de laatste overblijvers van een bedreigde autosoort. Wat vindt hij leuk en jammer?

34.670 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het marktaanbod wordt aan een razendsnel tempo uitgebreid met elektrische auto’s in alle vormen en maten, ondertussen is dat van klassieke(re) modellen duidelijk aan het krimpen. Sommige merken schrappen binnenkort zelfs hun stadswagens en bij andere staan ze alleen nog in de catalogus voor de schijn, omdat ze eigenlijk nog nauwelijks of zelfs niet meer worden gebouwd.

Bij Volkswagen geven ze de Polo echter nog niet op. Als zustermerk Audi binnenkort stopt met de A1, krijgt het autootje in het grote Volkswagen-scenario misschien zelfs weer een wat belangrijkere rol. De Duitsers hebben de Polo vorig jaar dan ook nog eens onder handen genomen, daarbij werd de GTI niet vergeten. Een compacte hot hatch, nog zo’n type auto waarvan de toekomst heel onzeker lijkt. Een reden te meer om me er snel nog eens een weekje mee te amuseren.

Echt veel is er met de facelift niet veranderd, onder de motorkap zelfs quasi niets. De VW Polo GTI heeft een tot 207 pk en dus slechts heel lichtjes opgevoerde 2 liter-turbomotor, hij kan tussen 1.500 en 4.500 opm ook een koppel van 320 Nm leveren. Er kwamen natuurlijk weer wat rijhulpsystemen bij, genre een Travel Assist met slimme snelheidsregelaar, een Lane Keeping Assist, een Side Assist en Rear Traffic Alert. Een automatisch noodremsysteem is ook standaard.

Leuk

De VW Polo GTI is performant, maar van je sokken blaast hij je zeker niet. De viercilinder is nochtans goed voor een spurt naar 100 km/u in 6,5 seconden. Hij komt standaard met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, het is allemaal beproefde en oerdegelijke mechaniek. Er is ook al bij lage toerentallen veel koppel, waardoor de GTI zich makkelijk met verschillende rijstijlen verzoent. De voor zo’n compacte auto toch flinke motor is uitermate soepel en reageert, telkens als je dat ervan verwacht, dus ook uitermate alert.

In vergelijking met de bravere Polo’s, ligt de GTI 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt. De veren zijn ook wat stijver, voor de vooras is er een grote stabilisator en de hele ophanging is sowieso aangepakt met het oog op extra rijdynamiek… en haast onvermijdelijk wat minder comfort. Maar om dat laatste offer maal ik natuurlijk niet, de liefhebber van zo’n hot hatch moet sowieso andere prioriteiten hebben. Je kan dankzij de adaptieve demping trouwens kiezen tussen een normale en een Sport-stand, zowel op slechtere wegen als bij het wat betere stuurwerk voel je dan wel een verschil.

review VW Polo GTI 2022

Jammer

De VW Polo GTI onderscheidt zich met wat sportievere versieringen, zoals de rode lijn die onder het radiatorrooster en de lichtblokken loopt en het zwarte exemplaar onderaan de flanken. Er zijn ook aparte luchtroosters en bumpers, vanonder de achterste komen er links twee uitlaatpijpen piepen en voor de (specifieke) velgen is er keuze tussen de maten 17 en 18. Bovenop de achterklep staat nog een spoiler en zowat in het midden van die vijfde deur prijken het Volkswagen-logo én – in het rood – de extra voornaam GTI.

Waarom ik deze uitleg in mijn Jammer-hoofdstukje hebben gezet? Het oogt allemaal heel keurig, maar ook een beetje saai. Het is natuurlijk nog altijd de huisstijl van het merk, maar de alsmaar minder talrijk wordende fans van dit soort autootjes hebben doorgaans geen probleem met een iets opzichtiger voorkomen.

Hetzelfde geldt voor het interieur. De afwerking is keurig, op de materiaalkeuze valt ook weinig of niets aan te merken. Er wordt wel geprobeerd voor een wat sportiever sfeertje te zorgen, maar dat beperkt zich tot wat extra rode decoratie en logo’s. De Polo ziet er, zelfs als GTI, eigenlijk nog altijd vrij braaf uit. Voor de ene misschien een troef, voor de andere had het zeker wel “iets meer” mogen zijn. Waar ik hoe dan ook nog altijd niet van overtuigd ben, is hoe het vervangen van echte knoppen door dan ook nog eens vaak te kleine bedieningen van het “aanraakgevoelige” type het gebruiksgemak kunnen verbeteren.

Je kan de Polo GTI bij ons niet meer met een manuele bak krijgen. De DSG verhoogt het comfort, maar voor het echt heel snelle werk zal de purist toch graag wat meer controle behouden. Ook al omdat de automaat net iets te vaak, bij het op- of terugschakelen, zijn eigen willetje heeft en keuzes maakt waar je het niet altijd mee eens bent. Zo puur en onversneden als de Ford Fiesta ST, de Hyundai i20 N of voorheen de Peugeot 208 GTI en de Renault Clio RS is de Polo GTI zeker niet, zelfs de klank is op een wat eentonige manier beschaafd. Maar de Volkswagen bestaat tenminste nog, wat je van bijvoorbeeld die Franse auto’s niet meer kan zeggen.

review VW Polo GTI 2022

Dus

Mijn wat kritische opmerkingen over de looks van de Polo GTI zijn natuurlijk helemaal voor eigen rekening. Mocht ik er zelf eentje kopen en er quasi dagelijks mee rijden, ik zou zijn relatieve discretie misschien net eerder gaan waarderen. Laat ik dus vooral heel blij zijn dat Volkswagen hem nog steeds aanbiedt. Verschillende concurrenten hebben wat hot hatches betreft helemaal afgehaakt, in Wolfsburg houden ze gelukkig wel nog even dapper vol.

De Polo GTI was altijd al een beetje de braafste van de klas, straks zit hij daar misschien wel zowat helemaal alleen. Dat je hem door het karakter van zijn motor en transmissie desgewenst ook kan rijden alsof het een diesel was, neem ik er dan toch maar bij. Al blijft het ergens wel knagen dat deze hot hatch niet wat hotter is.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Alain Devos (@adevos12)

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker