Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik leuk en wat jammer aan de Audi A6 Avant met dieselmotor?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Naast de elektrische A6 e-Tron heeft Audi ook een A6 met verbrandingsmotoren. AutoGids-journalist Frédéric Kevers reed een week met de dieselversie: wat vond hij leuk en wat jammer aan die TDI-variant?

Ik ben al jarenlang een liefhebber van stationwagens. Mijn allereerste auto – een Mitsubishi Lancer break uit 1993 – heeft daar wellicht iets mee te maken. Een break combineert voor mij het rijplezier en de dynamiek van een berline met het comfort en de veelzijdigheid van een ruime laadruimte.

Wanneer ik de sleutels kreeg van deze A6 Avant, kon ik mijn geluk dan ook niet op. Zeker omdat hij – halleluja – TDI en geen e-tron op zijn kont had staan. Een grote dieselbreak in premiumkostuum: dat blijft voor mij een onweerstaanbare combinatie.

Leuk Audi A6 Avant 2.0 TDI

De ‘thermische’ A6 is gebouwd op het Premium Platform Combustion (PPC), in tegenstelling tot de PPE-architectuur van de e-tron. Onder de motorkap zitten bij de lancering drie blokken: een 2.0 TFSI, een 3.0 TFSI en deze 2.0 TDI. De laatste twee zijn voorzien van een mildhybride systeem op 48 volt, dat toelaat om korte stukjes volledig elektrisch te rijden.

De testwagen, afgewerkt in een diepe bruintint met zwarte accenten, ziet er ronduit klassevol uit. Dankzij zijn lage daklijn, bolle wielkasten en schuin geplaatste achterruit flirt hij zelfs met het genre van de ‘shooting brake’. Stijlvol, slank, bijna verleidelijk.

Binnenin zit je op fijne stoffen zetels die zowel steun als comfort bieden, en die bovendien aangenaam aanvoelen, zowel qua temperatuur als qua textuur. Ook de ergonomie van het dashboard verdient lof, met logische menu’s, een snel touchscreen en mooi verzorgde graphics. De rijhulpsystemen zijn naar wens instelbaar én in- of uit te schakelen via een sneltoets op het stuur – handig!

2025 Audi A6 Avant TDI quattro

Dankzij de vierwielsturing voelt deze kolos van vijf meter nooit log aan, zelfs niet in stadsverkeer. De A6 blijft verrassend wendbaar bij lage snelheden, en ook in snel genomen bochten blijft hij mooi stabiel. De 2.0 TDI met 204 pk is geen sportmotor, maar levert vlot koppel en houdt moeiteloos een stevig tempo aan, ook op bochtige routes.

Na 1.500 km klokte het verbruik af op 6,5 l/100 km – ondanks de 21-duim grote velgen met 255/35-rubber. Op en neer naar de Belgische kust haalde ik zelfs 6,1 l/100 km. Goed voor ruim 900 km autonomie per tank. En heropvullen? Dat duurt amper enkele minuten. Tegenwoordig is dat pure luxe, niet?

Jammer Audi A6 Avant 2.0 TDI

Hoewel het materiaalgebruik van deze A6 Avant duidelijk superieur is aan dat van de elektrische e-tron-versie, haalt hij niet het kwaliteitsniveau van top-Audi’s uit de jaren ‘90 of vroege 2000’s. Sommige plastic elementen – denk aan de pianolak op de middenconsole, stuurknoppen of deurbediening – ogen verouderd of goedkoop. Vooral dat bedieningspaneel op de bestuurdersdeur is een misser, zonder echte ergonomische meerwaarde.

2025 Audi A6 Avant TDI quattro

En dan het koffervolume. Met 503 liter is dat niet bijzonder ruim voor een auto van dit formaat – en door de mildhybride techniek ben je ook het opbergvak onder de laadvloer kwijt. De brede en diepe laadruimte wordt helaas beperkt in de hoogte door de scherp aflopende achterruit. Is dit een Avant… of een Sportback?

De A6 Avant TDI begint bij €63.250 in de Advanced-uitvoering. De testwagen was een Quattro in Edition One-uitvoering en zat vol opties – goed voor meer dan €100.000 en een rijklare massa van 2.221 kg. Dat is een stevige prijs voor een 2.0 diesel van 204 pk, hoe goed hij ook rijdt.

Dus Audi A6 Avant 2.0 TDI

De Audi A6 Avant TDI quattro 204 pk S tronic is het bewijs dat klassieke recepten nog steeds smaken, zeker wanneer ze op moderne wijze worden opgediend. Elegant, comfortabel en technologisch verfijnd – waarna deze break verder imponeert met zijn zuinigheid en grote autonomie.

Toch is het geen feilloze Audi: details in afwerking en praktische bruikbaarheid laten steken vallen. En dan is er nog die pittige prijs…

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A6

Web Editor

Tests

Onze tests