Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : uw jaarabonnement vanaf 60 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / Bentley Bentayga V8 : Evenwichtskunstenaar

Bentley heeft de verjongingskuur van de Bentayga op gang getrapt met de V8-versie, de meest evenwichtige en vermakelijke uit het gamma. En tevens de belangrijkste vanuit commercieel oogpunt.

180.774 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Tussen de opulente Speed (met zijn twaalf cilinders), de vooruitstrevende Hybrid (V6 + elektromotor, vanaf volgend jaar verkrijgbaar) en de weinig gegeerde Diesel (die intussen niet meer leverbaar is) wierp de Bentayga V8 zich al snel op als de perfecte mix van prestaties, sportiviteit, comfort en de typische Bentley-uitstraling natuurlijk. En omdat hij zich in minder dan twee jaar tijd (de eerste Bentayga V8 dateert van 2018) wist op te werken van het ‘mindere broertje’ tot de ‘melkkoe van het gamma’, krijgt hij nu de eer om de facelift van de grote SUV uit Crewe in te wijden.

Die facelift heeft trouwens veel meer om het lijf dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Bentley wilde de mastodont namelijk tooien met zijn nieuwe huisstijl, die werd geïntroduceerd door de coupé (en cabriolet) Continental GT en die sindsdien ook zijn weg vond naar de limousine Flying Spur. Vooraan getuigen de ruimer bemeten luchtinlaten en het bredere en rechtere radiatorrooster van een wat ‘dominanter’ karakter. De lichten namen een iets ovalere vorm aan, werden 3 centimeter hoger geplaatst en kregen vooral een waardevollere afwerking, met een look van gebeiteld kristal, voor een even geraffineerde als fonkelende uitstraling... zelfs wanneer de 82 dioden (per koplamp welteverstaa,) gedoofd zijn. En om het geheel een moderne toets te geven hebben ze ook een dynamisch ontstekingsmotief.

De flanken werden nagenoeg ongemoeid gelaten door het scalpel van de plastisch chirug, al laten de licht hertekende onderkant van de deuren, de plaatsing van de logo’s en de zijdelingse kieuwen het spierstelsel van de Bentayga beter tot uiting komen. En zo komen we bij de grootste stilistische evolutie: de achterkant. Slechts weinigen zullen met weemoed terugdenken aan de oude achterpartij, die met een gruwelijk gebrek aan cachet kampte, met name ter hoogte van de lichten.

De eendelige lichtblokken van het nieuwe model nemen de ovale vorm van de lichten op de Continental GT over. De onderkant van de achterklep neemt de volledige breedte in beslag (waardoor de Bentayga met de achterklep open aan de Audi Q7 doet denken). De nummerplaat verhuisde naar de bumper en de uitlaatpijpen kregen eveneens een ovale look. Het lijdt geen twijfel: het nieuwe design ziet er ontegensprekelijk beter uit en draagt bij tot de iets gespierdere en harmonieuzere look van de Bentayga. Over smaken en kleuren valt natuurlijk niet te twisten, maar de Bentayga wint onmiskenbaar aan uitstraling.

  • Geslaagde esthetische evolutie
  • Prestaties van topniveau
  • Verbazingwekkend rijgedrag
  • Afwerkingsniveau, luxe
  • Eindprijs met opties
  • Comfort met 22”-velgen (filtering)
  • Buitenafmetingen, draaicirkel
  • Weinig discretie

In dit artikel : Bentley, Bentley Bentayga