Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 5-Reeks

De zesde generatie van de BMW 5 profi teert van de technische oplossingen van de 7-Reeks om op zowat alle vlakken vooruitgang te boeken, binnen een stijl die opnieuw wat klassieker werd.

Prijs
NB

Met de nieuwe 5-Reeks zullen technologieliefhebbers zeker hun gading vinden. Deze reisberline, die op het platform van de 7-Reeks staat (en dus ook dat van de 5-Reeks Gran Turismo en de toekomstige 6-Reeks), heeft onder andere recht op BMW's jongste ondersteltechnieken, zoals vierwielsturing (Integral Active Steering), adaptieve schokdempers (Dynamic Damping Control of DDC) of actieve antirolstangen (Adaptive Drive).

De enige beschikbare dieselvariant tijdens onze eerste kennismaking is de 530d. Ons testexemplaar is uitgerust met een automaat, een adaptieve ophanging (DDC), elektrisch verstelbare, met leder beklede comfortstoelen en nog een heleboel comfortvoorzieningen waarvan we niet noodzakelijk de moeite hebben genomen ze te noteren. Na het openen van de deuren ontdekken we een luxueus, verzorgd afgewerkt interieur, al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat het er wellicht niet zo mooi zou uitzien zonder het leder.

Het traject begint met een lang stuk met kasseien, een ideale gelegenheid voor ons om de verschillende rijmodi van de ophanging te testen (Normal, Comfort, Sport of Sport+). In de stand Normal blijkt de filtering al schitterend. De auto rijdt sereen, de wegoneff enheden worden goed geabsorbeerd en de rolgeluiden blijken beter gedempt dan voordien. Vooraleer we de snelweg oprijden, kiezen we de Comfortstand, die weinig verrassend het niveau nog wat verhoogt. De drieliter-zescilinder van de 530d beschikt nu over 540 Nm vanaf 1.750 o/m, dus aan koppel heeft hij zeker geen gebrek, zelfs niet bij lage toeren. Niets te vrezen dus voor het geluidscomfort: de enige stoorzender is de turbulentie rond de buitenspiegels, maar dan alleen bij onzegbare snelheden. De automaat is in de 5-Reeks een echt voorbeeld. Hij schakelt niet alleen zacht en snel, maar kan ook rekenen op over het algemeen goed gedefi nieerde programma's.

Hoewel hij groter werd - aan de buitenkant dan toch - won de nieuwe 5-Reeks nog aan dynamische efficiëntie en is hij nog altijd een van de aangenaamst rijdende berlines in zijn categorie. Nog opmerkelijker is dat hij ook vooruitgang boekt op het vlak van het comfort, waarop hij zijn rivalen niets meer te benijden heeft (tenminste wanneer hij is uitgerust met de adaptieve ophanging). De nieuwe 5 berline staat in maart bij de dealer, waar hij waarschijnlijk in de herfst het gezelschap krijgt van de break.

U kunt de Eerste Test van de BMW 5-Reeks nalezen in autogids 791 van 17/02/2010.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker