Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M550i : M5-voorsmaakje

Geschreven door op

Basisprijs meer info
91.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Met een 4.4-V8 die dankzij twee turbo’s 462 pk aan vermogen opdient, blijkt de BMW M550i de ideale amuse-gueule in afwachting van de nieuwe M5, die zo’n 600 pk in de aanbieding zou hebben.

De nieuwe 5-Reeks is sinds eind vorig jaar op de markt, maar met een nog beperkt motoraanbod. Daar voegt BMW nu mondjesmaat nieuwe aandrijfgehelen aan toe. Zo kun je sinds deze lente al een bestelbon invullen voor de plug-in-hybride 530e (zie de voorgaande pagina’s), maar ook voor deze M550i. Die laatste, met een V8 onder de kap en xDrive-vierwielaandrijving, werd onder handen genomen door het M-departement, dat de afstellingen verbeterde. In die zin is dit dus een voorsmaakje van de M5, die voor binnekort beloofd is.

We nemen even de tijd om de context te schetsen: BMW heeft zijn divisies herschikt om zijn gamma meer op elkaar afgestemd te krijgen. Daarbij krijgen zowel ‘i’ – voor de hybrides en de elektrische modellen – als ‘M’ een belangrijker rol toebedeeld. Ze krijgen ook een uitgebreider takenpakket. Er is voortaan het ‘klassieke’ BMW dat zich om de gewone modellen bekommert, en dan zijn er de ‘M pack’-modellen, die zich vooral onderscheiden qua stijl en waarvan soms ook de ophanging werd aangepast. Daarboven vind je de ‘M Performance’, die echt opnieuw ontwikkeld werden door de sportieve afdeling, en tot slot zijn er de echte M-modellen: M2, M3, M4, M5, M6, enzovoort. M Performance is ook de badge die BMW gebruikt om nieuw terrein te ontginnen, zoals recent met de M760Li.

Een logische zet, want deze modellen liggen momenteel goed in de markt. In 2016 steeg de vraag nog met 9 procent. In afwachting van de M5 die we binnen enkele weken te zien krijgen en die bijna 600 pk en vier­wiel­aandrijving op tafel legt, mag de M550i zich even de koning van de 5-Reeks noemen. Het M-departement boog zich over de drukgevoede 4.4-V8, een krachtbron die een directe injectie heeft onder hoge druk (200 bar), net als twee twinscroll­turbo’s, een variabele timing van de in- en de uitlaatkleppen en een variabele kleplifthoogte. Daarmee kan hij al 462 pk doen opborrelen bij 5.500 o/m, maar vooral 650 Nm vanaf 1.800 o/m. Het resultaat: hij heeft amper 4 seconden nodig om de naald van de snelheidsmeter naar 100 km/h te jagen.

  • Gulle, gewillige en lyrische V8
  • Algemene efficiëntie (xDrive)
  • Gevrijwaard comfort
  • Gevoel bedieningsorganen
  • Lawaaierige V8 (bij constante snelheden)
  • Hoge prijs, zware belastingen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks