Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X3 M: Sportief en praktisch

Geschreven door Steven Appelmans op

Het heeft even geduurd, maar nu heeft BMW ook een M-variant afgeleid van zijn X3. Daarmee treedt de SUV toe tot een select kransje dat praktische capaciteiten wil verzoenen met sportief vernuft.

102.150 €

Het concept

Voor de M haalde München het potlood opnieuw boven met als doel de bestaande X3-structuur grondig te herwerken. Te beginnen met zijn motor. Opnieuw een lijnmotor (uiteraard) met zes cilinders en een inhoud van 3 liter, al is daarmee elke vergelijking met zijn voorganger wel gegeven. Om te beginnen zit het blok nu onder een hoek ingebouwd, om plaats te maken voor de twee benzinepartikelfilters. Een noodzaak, wilde de X3 M voldoen aan de meest stringente milieunormeringen, en meteen een van de hoofdredenen voor de drastische mechanische omwentelingen.

Naar vermogen toe klonk de vraag om extra pk’s immers niet zo luid. Wat niet wegneemt dat BMW ook hier een bijkomende inspanning heeft geleverd. De X3 M kan terugvallen op 480 pk, of zelfs 510 pk als Competition. Daar hoort wel de kanttekening bij dat die extra sportieve uitvoering zich in tegenstelling tot de Competition-versies van bijvoorbeeld de M2 en M5 voornamelijk onderscheidt door die bijkomende pk’s. Hier dus geen aparte chassisafstelling, waardoor het hele Competition-verhaal bij de X3 M vooral een (overbodig?) marketinggebeuren lijkt.

Wat er verandert

Terug dan naar de zes-in-lijn. De krachtigste ooit (de vorige drieliter, de ‘S55’, raakte in de M4 GTS dankzij een bijkomende waterkoeling net aan 500 pk), wat vooral te danken is aan een aantal ingrijpende details. Zo werd de krukas gesmeed, waardoor hij een grotere torsiestijfheid heeft en bijgevolg meer vermogen aankan. Voor de cilinderkop rolt de mal van de kern nu uit een 3D-printer. Daardoor kwam men tot geometrische vormen die een betere koeling toelaten voor kop en cilinders. Iets wat nooit had geëvenaard kunnen worden met het traditionele gietproces. Door het terugdringen van de warmte kon meteen ook de inspuitdruk omhoog, van 200 naar 350 bar.

Vallen eveneens in de categorie ‘temperatuurregeling’: de indirecte intercooler en de bijkomende koeling voor zowel de motor- als de transmissieolie. Wat die eerste betreft: daar wordt de aangezogen lucht eerst voorbij een extra radiator gestuurd vooraleer die langs de eigenlijke intercooler een van de monoscrollturbo’s bereikt. De luchttemperatuur ligt zodoende een stuk lager, wat niet alleen het vermogen ten goede komt, maar tegelijk ook toelaat de turbocompressoren lichter en compacter uit te voeren zonder verlies aan efficiëntie. Tot slot doet ook een nieuw carter met twee kamers zijn intrede. Daarbij wordt, bij hoge belasting, bijkomend olie gepompt uit het kleinste kwartier zodat er zeker geen tekort zou ontstaan. Het principe wordt door BMW al toegepast in de racerij met nu dus ook een productioneel verlengstuk.

Hoe hij rijdt

Al die inspanningen samen zorgen voor een bijzonder gretige zescilinder die de X3 M in 4,2 seconden aan 100 km/u helpt (4,1 seconden voor de Competition) en doet pieken bij 250 km/u (280 km/u met het M Driver’s Package), en die tegelijk op papier niet meer zou mogen verbruiken dan 10,5 l/100 km (239 g/km CO2). Is ook de M-sportuitlaat aanwezig (standaard op de Competition), dan komen die prestaties eveneens vergezeld van een gepaste uitlaatnoot.

Om zijn vermogen aan de grond te krijgen rekent de X3 M op het M xDrive dat ook in de M5 dienstdoet. De meerschijvenkoppeling stuurt daarbij vooral de achteras aan, waarbij het M Active Differential de kracht bijkomend lateraal verdeelt. Pas bij gripverlies worden ook de voorwielen in de dans betrokken. De aandrijving volledig toevertrouwen aan de achterwielen, zoals dat bijvoorbeeld wel kan in de M5, gaat niet. Wel geeft de M Dynamic Mode van het DSC (BMW’s ESP) je toegang tot een sportievere afstelling van het M xDrive die gecontroleerd overstuur toelaat.

Slip die vooral de efficiëntie hoort te verbeteren, niet zozeer de sensaties. Want ondanks de vele chassisaanpassingen, zoals standaard adaptieve schokdempers, grotere stabilisatorstangen, bijkomende structurele verstevigingen in de vorm van een dwarsbalk in het motorcompartiment of langsverbindingen in de achtersteven, blijft de X3 M met een totaalgewicht van 2.045 kilo een heuse kolos. En die massa laat zich uiteindelijk gelden, vooral dan met betrekking tot de bandengrip en de remcapaciteit. Hoewel BMW zijn X3 M er wel voor klaarstoomde, is de gesloten omloop dus niet meteen de SUV’s natuurlijke habitat.

Budget

Naast de X3 krijgt ook zijn coupévariant, de X4, een M-versie. Technisch verschilt die echter in niets, waardoor het enige onderscheid tussen beide X-en gemaakt wordt in de koffer. Waar de X3 tussen de 550 en 1.600 liter aan bagage slikt, is dat bij de X4 nog 525 en 1.430 liter. Gelukkig zit je in beide BMW’s even comfortabel, zowel voor- als achterin trouwens. Met dien verstande dat je door de coupéstijl wel wat inboet aan hoofdruimte bij de X4.

Sowieso missen beide achterbanken zijdelingse steun. Als koper van de Competition, vermoedelijk de vorm waarin beide X-en het meest zullen worden besteld, heb je standaard wel recht op goed omsluitende sportstoelen voorin. Samen met de zwarte designaccenten, de sportuitlaat, de 30 pk extra en de specifieke 21-duimwielen zijn dat de grootste blikvangers van het pakket, dat voor beide koetswerkversies 4.000 euro kost. De basisprijs verschilt echter wel: met 90.800 euro is de X3 M exact 2.000 euro ‘goedkoper’ dan de X4 M.

Ons verdict

De X3 M is een bijzonder kundige SUV geworden, die echter de nodige compromissen vergt. Door zijn bouw en gewicht is hij lang niet zo vinnig als een M3, al maakt de vierwielaandrijving dat wel goed door zijn praktische kunnen. Dat veranderde immers niet ten opzichte van de gewone X3. Jammer genoeg geldt dat ook min of meer voor de stijl van zowel de binnen- als buitenkant, waar de M zich louter door details laat onderscheiden.

  • Performante 3-liter-zes-in-lijn
  • Geweldig klinkende sportuitlaat
  • Gevrijwaarde functionaliteit
  • Hoog gewicht
  • Te weinig optische verschillen met gewone X3
  • Bruikbaarheid op circuit

In dit artikel : BMW, BMW X3

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker